Oslo (NTB): – Vi må ofte nøye oss med å ansette folk som ikke har den tekniske kompetansen som trengs, sier Siw Tyldum til Aftenposten. Hun er hovedtillitsvalgt i ingeniørorganisasjonen NITO for Statens vegvesen og jobber som senioringeniør i Vegvesenet.
Tyldum viser også til et internt notat i Vegvesenet der flere kompetanseområder beskrives som særlig utsatt, mens situasjon på fem felter beskriver som «kritisk». Disse fem områdene er planlegging, kompetanse innen utbygging, drift og vedlikehold, prosjekt-byggeledelse, støtte til byggherre og spisskompetanse innenfor bru og geologi/geoteknikk.
I notatet analyseres Vegvesenets evne til å gjennomføre veibyggingen som er beskrevet i Nasjonal transportplan.
– Vi må i alle fall få kompetansen til å bli bedre. Vi blir en opplæringsinstitusjon. Konsulentfirmaer rekrutterer mye fra oss. Men jeg vil ikke si at brukompetansen er dårlig, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes til avisen.
Lærere, arkeologer og landskapsarkitekter er blant dem som ansettes av Vegvesenet i dag for å jobbe med bruer.
Tyldum mener årsaker til at det er for lite brukompetanse tilgjengelig, er at det utdannes for få innen geologi og bru i Norge. I tillegg fristes de som utdannes, til å jobbe i privat virksomhet, der lønnen er vesentlig høyere enn i offentlig sektor. (©NTB