Statens vegvesen skriver i et internt notat at situasjonen for deres egen spisskompetanse på bru og geologi er «kritisk».
– Vi må ofte nøye oss med å ansette folk som ikke har den tekniske kompetansen som trengs, sier Siw Tyldum til Aftenposten.
Hun er hovedtillitsvalgt i ingeniørorganisasjonen NITO for Statens vegvesen og jobber som senioringeniør i Vegvesenet.
Les også: Skal rive Skjeggestadbrua - her er de spektakulære jobbene de har gjort før
Tyldum viser også til et internt notat i Vegvesenet der flere kompetanseområder beskrives som særlig utsatt, mens situasjon på fem felter beskriver som «kritisk». Disse fem områdene er planlegging, kompetanse innen utbygging, drift og vedlikehold, prosjekt-byggeledelse, støtte til byggherre og spisskompetanse innenfor bru og geologi/geoteknikk.
I notatet analyseres Vegvesenets evne til å gjennomføre veibyggingen som er beskrevet i Nasjonal transportplan.
– Vi må i alle fall få kompetansen til å bli bedre. Vi blir en opplæringsinstitusjon. Konsulentfirmaer rekrutterer mye fra oss. Men jeg vil ikke si at brukompetansen er dårlig, sier fungerende veidirektør Lars Aksnes til avisen.
Les også: Ulykkesbrua måtte skredsikres da den ble bygget
Lærere, arkeologer og landskapsarkitekter er blant dem som ansettes av Vegvesenet i dag for å jobbe med bruer.
Tyldum mener årsaker til at det er for lite brukompetanse tilgjengelig, er at det utdannes for få innen geologi og bru i Norge. I tillegg fristes de som utdannes, til å jobbe i privat virksomhet, der lønnen er vesentlig høyere enn i offentlig sektor.