INDUSTRI

Brukte måneder på Tesla-mysterium: Arne fikk ikke ladet hjemme

Synderen? De «smarte» strømmålerne han nylig hadde fått installert.

Øyvind LieØyvind LieJournalist
1. feb. 2016 - 13:19

STANGE: Arne Steimoeggen fra Stange i Hedmark vil gjerne være miljøvennlig.

Han liker dessuten å kjøre behagelig når han i perioder pendler de 22 milene til jobben sin i Dresser-Rand på Kongsberg. Derfor kjøpte han en Tesla Model S i desember 2013.

I mai i fjor fikk han imidlertid problemer med å lade bilen sin. Vel å merke kun hjemme hos seg selv og hos naboen sin. Andre steder gikk ladingen knirkefritt.

Overharmonisk støy

Tesla klarte ikke å finne årsaken til problemene.

– Jeg stanget i veggen i månedsvis. Bilen var inne for full overhaling av alt elektrisk utstyr. Men jeg kom ikke videre, sier Steimoeggen da Teknisk Ukeblad møter ham hjemme hos ham.

Etter tre måneder fikk han til slutt kontakt med en ekspert hos Tesla.

– Han mistenkte overharmonisk støy, og lurte på om det var en AC/DC-omformer eller kraftkrevende industri i området. Men det har vi jo ikke, sier Steimoeggen.

Det lokale nettselskapet Stange Energi Nett insisterte på at det ikke var noe feil i nettet deres.

Til alt hell hadde Steimoeggen gode forutsetninger for å nøste opp i saken på egenhånd. Han har nemlig tidligere jobbet med denne typen problematikk i Post- og teletilsynet.

«Smarte» målere

Steimoeggen fikk overtalt nettselskapet til å sette opp spenningsmåling hjemme hos seg.

Han bet seg også i merke at ladeproblemene oppsto akkurat samtidig som nettselskapet installerte «smarte» AMS-strømmålere i huset hans.

Målerne bruker såkalt powerline-kommunikasjon. Det innebærer at det sendes datasignaler over strømnettet, for å sende måleravlesningen fra husstandene til strømselskapet.

Datasignalene sendes ved at det moduleres en bærefrekvens på toppen av den allerede eksisterende 50 hertz-frekvensen i strømnettet.

Disse dataene ble automatisk samlet inn hver time.

Ladesensorer

Steimoeggen mistenkte at det det var datatrafikken på strømnettet som stoppet ladingen.

Teslaene er nemlig utstyrt med sensorer som passer på at nettstrømmen er stabil. Hvis strømmen er ustabil, avsluttes ladingen automatisk for å unngå brann.

Etter en stund tester Teslaen automatisk om strømkvaliteten er trygg nok til å starte igjen.

Det var nettopp hver time at ladingen skrudde seg av. Etter en stund startet den opp igjen, men altså etter en så lang pause at ladingen gikk veldig tregt.

Steimoeggen ba derfor nettselskapet om å samle inn denne informasjonen sjeldnere, ikke bare fra hans bolig men fra hele nabolaget.

Nettselskapet gjorde som Steimoeggen ba om, og begynte å hente inn informasjonen fra den aktuelle trafokretsen kun fire-fem ganger per dag, på dagtid, når Steimoeggen ikke lader bilen sin.

– Dagen etter fungerte ladingen uten problemer. Dette problemet er helt klart oppstått på grunn av powerline-kommunikasjonen, konkluderer Steimoeggen.

Oppfattet som jordfeil

Kommunikasjonssjef for Tesla i Norge, Even Sandvold Roland, vil ikke gå i detalj om hva de har funnet ut av årsaken til ladeproblemene.

Men han bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at ladingen i Steimoeggens bil mest sannsynlig stoppet opp på grunn av forhold i nettet som bilen oppfattet som jordfeil.

En annen Tesla-eier i Stange kommune har opplevd det samme. Også hans problem er nå løst.

– Han hadde også problem med at ladingen stoppet titt og ofte, så jeg ga ham oppskriften, sier Steimoeggen.

Stange Energi Nett opplyser at utstyret er testet og godkjent av Nemko. Steimoeggen er likevel ikke overbevist om at utstyret er godt nok.

– Både Tesla og e-verket sier de overholder gjeldende krav. Og ett enkelt powerline-sett kan sikkert fungere problemfritt. Når du setter mange nok powerline-målere på den samme linjen, er det tydelig at noe skjer, sier han.

Vil ta tak

Tesla opplyser at de nå arbeider med å løse problemet.

– Alle som eier en Tesla skal ha en fantastisk opplevelse. Derfor kommer vi selvfølgelig til å ta tak i dette og sørge for at det ikke oppstår lignende saker i fremtiden, sier Even Sandvold Roland.

Han kan ikke slå fast at årsaken i dette tilfellet er høyfrekvent støy på nettet.

– I enkelte tilfeller kan høyfrekvent støy forstyrre lading. Generelt vil vi ikke at bilen skal lade hvis den ikke er helt sikker på at strømforsyningen er pålitelig, sier han.

Roland er kritisk til strømselskapets bruk av powerline-utstyret.

– Det er uheldig at strømselskapet tar i bruk nytt utstyr uten å vurdere hvordan det vil påvirke kundenes faktiske bruk av strømnettet.

Har gjort endringer

Roland ønsker ikke å kommentere hvilke konkrete tiltak selskapet gjør for å ordne problemet.

– Vårt tekniske team jobber med ulike løsninger, men vi kan ikke kommentere detaljer på dette stadiet, sier han.

Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer har imidlertid Tesla allerede gjort endringer i bilens programvare allerede for å motvirke problemet.

Hvor mange kunder i Norge og ellers i verden som har opplevd det samme problemet, ønsker ikke Roland å kommentere.

Både Stange Energi Nett og Steimoeggen forteller at de i tillegg til de to tilfellene i Stange også kjenner til et lignende tilfelle i Tynset.

– Ikke unormale verdier

Stange Energi Nett har heller ikke endelig konkludert med at det var powerline-kommunikasjonen som gjorde at Teslaen ikke ladet.

– Det er sannsynlig, men vi har ikke dokumentert det i form av målinger. Men da vi endret litt på innsamlingstidspunktene, bedret det seg, så det er sannsynlig at det er det som er årsaken. Men vi har ikke gjort noen vitenskapelige tester av det, sier målersjef Odd Tangen i Stange Energi Nett til Teknisk Ukeblad.

Han kan ikke si om årsaken var overharmonisk støy.

– Det tør jeg ikke si, det må nesten Tesla svare på.

– Er det rimelig at det skulle gå så lang tid før feilen ble rettet for Tesla-eieren?

– Det kan vel skyldes at det var litt uklarheter om hva årsaken var, og at det ble satt opp spenningsmåling. Instrumentet registerer også overharmoniske spenninger, men det avdekket ikke unormale verdier.

Nemko-godkjent i sommer

– Dere avviste først at det var problemer hos dere, og henviste til Tesla. Men er det ikke problematisk også for nettselskapet at powerline-utstyr i smarte strømmålere gjør elbillading umulig?

– Lading av elbil er på ingen måte umulig. Stange Energi Nett har ikke fått melding om ladeproblemer med andre biltyper. Kun Tesla. Systemet vi bruker er blitt testet av Nemko og godkjent senest sommeren 2015, både med tanke på immunitet og emisjon. Så vi kan ikke ta ansvar for eventuell svakhet i programvaren til for eksempel Tesla, sier Tangen.

– Men kan det være at Nemko-testen ikke tok høyde for støy som oppstår når det er mange husstander på trafokretsen?

– Jeg har ikke grunnlag for å si det. Utstyret sitter hos hver enkelt abonnent, og de har demping av signalene. Så målerne skal ikke påvirke hverandre så vidt jeg kjenner til. Det er i tilfelle lite sannsynlig. Signalstyrken vil være avhengig av fordelingsnettets utforming. Normalt vil ikke installasjoner påvirke hverandre, sier Tangen.

Målerne Stange Energi Nett bruker, er levert av Landis+Gyr.

Beholder kontrollen

Han bekrefter at det er ytterligere en Tesla-eier i Stange som har hatt tilsvarende problemer som Steimoeggen.

Også hans problem ble løst på samme måte. Da holdt det imidlertid å justere innsamlingstidspunktet over måleren til den ene kunden, og ikke alle kundene i trafokretsen.

– Blir ikke noe av poenget med smarte strømmålere borte når dere ikke kan sende data fortløpende?

– Vi får inn alle timeverdiene for strømforbruket, slik forskriftene krever. Det bare sendes litt mindre hyppig. Men hvis det skjer noe uventet og grenseverdiene på spenningsnivå overskrides eller underskrides, noe som skjer sjelden, vil målerne sende informasjon om dette umiddelbart. Så dette påvirker ikke systemet i noen nevneverdig grad, understreker han.

Gjør ingen endringer

– Vil dere gjøre nærmere undersøkelser for å komme til bunns i hva som var årsakene til ladeproblemene?

– Foreløpig kommer vi ikke til å gjøre noe mer med det, siden Tesla har sagt at de skal endre programvaren. Vi kan jo ikke ta høyde for eventuelle justeringer som Tesla må foreta i sin programvare. Det er dessuten ingen andre elbiler som har hatt problemer med dette. Så i første omgang skal Tesla få lov å foreta de forandringene i programvaren som de har sagt de skal gjøre, sier han.

Steimoeggen forteller at han måtte snakke med veldig mange folk for å nøste opp i problemet.

– Dette har jeg brukt enormt mye tid på å finne ut av, sier han.

Han gir ros til selskapet REN AS (tidligere Rasjonell Elektrisk Nettvirksomhet), som også var først til å omtale saken på sin nettside.

– Jeg har fått veldig god hjelp av dem. Uten dem hadde jeg ikke fått det til, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.