– Det var jo, for å si det forsiktig, en relativt brutal konklusjon, sa Erik Lahnstein om resultatene Econ Pöyry hadde kommet frem til i sin analyse.
Selskapet var bedt av departmentet om å kvalitetssjekke de tyske vurderingene, som konkluderte med at høyhastighetsbane kan bli lønnsomt.
Les også: Econ dreper høyhastighetsdrøm
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Prosess
Econ slo beina fullstendig vekk under de tyske analysene, og foreslo å legge tanken om høyhastighetstog bort, for godt.
– Det er tunge innlegg som er levert i dag, sa Lahnstein til Teknisk Ukeblad, men han ville ikke si høyt at nå er det slutt.
– Nå skal vi ha en prosess der forskjellige aktører får presentere sine syn.
Gods på bane
Lahnstein viste til en rapport fra Jernbaneverket som viser at det er mulig å tredoble godstransporten på jernbane ved hjelp av fornuftig plasserte kryssningsspor.
– Men det er klart at med den veksten vi ser i godstransporten, så blir presset på å utvide strekningene med dobbeltspor stadig større, svarte Lahnstein på spørsmål om dobbeltspor og tradisjonell jernbane nå fremstår som mer realistisk enn høyhastighetsbane.