Bryne: På et bortgjemt industriområde i landets største landbruksdistrikt, finner vi en av verdens fremste produsenter av lakkeringsroboter, ABB på Bryne.
Rundt 600 lakkeringsroboter forlater denne fabrikken årlig, dvs. nesten tre hver arbeidsdag. 99,95 prosent er eksport.
- 70 prosent av produksjonen vår går til bilindustrien. Dette er et spennende marked hvor vi må være ledende for å lykkes, forteller direktør Per Vegard Nerseth.
Bilindustrien er krevende kunder. Lakkeringsrobotene må være raske, nøyaktige, slitesterke og pålitelige, for en produksjonslinje kan i mange tilfeller spytte ut en bil i minuttet. Og produksjonen kan gå døgnkontinuerlig. Da blir det ikke rom for store feil eller stopp. - Bilfabrikkene tester ut robotene. De krever rask respons og akselrasjon, og at de bruker minst mulig lakk. Det betyr at lite lakk må gå til spille når maskinen skifter fra en farge til en annen. Tester viser at våre maskiner er de som best tilfredsstiller kravene, understreker Nerseth.
Pris og ytelse
Det er i all hovedsak tre konkurrenter som deler markedet mellom seg. Ingen av disse ligger i lavkostland, slik at valget går ofte på teknikk og politikk. Det betyr at store bilfabrikanter sjelden holder seg fast til en leverandør. Ved å variere leverandørene, så holdes det kontroll med prisutviklingen.
- Vi sloss på pris/ytelses-forholdet. I stadig større grad teller også driftskostnadene inn når utstyr velges. Hvor raskt kan en bil lakkeres, hvor mye lakk går det med og hvor raskt kan den omstilles. Dette er de faktorene vi hele tiden må konkurrere om, forteller utviklingssjef Jone Gjerde.
Lakkering av biler er den desidert dyreste prosessen i en bilfabrikk. Kravene til kvalitet på lakkeringsarbeidet økes jevnlig, samtidig som lakken som brukes skal være mer miljøvennlig. - De aller fleste europeiske bilfabrikanter bruker vannbaserte lakker. Japanerne og asiatene bruker fortsatt tynnerbaserte lakker. Erfaringen hittil er at vannbaserte lakker er mer komplisert å bruke, forteller Gjerde.
Plug and spray
En lakkrobot står sjelden alene. Den står gjerne i ledtog med flere og danner en produksjonscelle. Noen bilfabrikanter vil ha roboter som står stille i forhold til samlebåndet, mens andre foretrekker roboter som følger samlebåndet. Filosofien ABB arbeider etter, er at de leverer en komplett lakkprosessmaskin, plug and spray.
- Vi er svært tidlig inne i fasen når produksjonslinjer for nye bilmodeller planlegges. Samarbeidet med kunden er nært og vi har oppgavene med å løse utfordringene best mulig. Dette samarbeidet er meget fruktbart, og tilfører oss stor kunnskap om de forskjellige bilfabrikantene og hvordan de tenker, sier Gjerde.
Han forteller at Toyota nok er den mest krevende kunden. De stiller hele tiden krav til økt ytelse og lavere lakkforbruk. - Det krever at vi har fast bemanning i Japan, og følger utviklingen svært nøye. Vi må hele tiden finne nye alternative løsninger på selve lakkeringshodet. I dag bruker vi ti sekunder på å rense et hode slik at det er klar for en ny farge. I fremtiden kan dette bli enda raskere.
Lang ansiennitet
Stabil arbeidsstokk. Det er en av de største fordelene brynefabrikken har. Gjennomsnittlig ansettelstid er 15 år. Slik opparbeides en solid kunnskap om lakkeringsprosessene og robotteknologien. Kontinuitet er viktig. Folk roterer ofte i arbeidet slik at får se flere sider av prosessen, og dermed kan bistå med å påvirke utviklingen.
Totalt er det 245 ansatte ved bedriften. Av disse arbeider 60 med utvikling. Det går både på mekanisk utrustning, elektronikk og programvare for styringen av robotene.
Salgsarbeidet gjøres av folk lokalt i ABBs organisasjon i de enkelte land, men teknisk støtte gis fra Bryne. - Vi har en fordel av at vi ikke er lokalisert i et land. Det betyr at vi kan dekke et stort marked og har fått en betydelig posisjon dette markedet, understreker Nerseth.