Petroleumstilsynet avdekket flere avvik fra norske regler da de nylig hadde tilsyn med aktørene bak utbyggingen av Goliat-feltet i Barentshavet.
Det er koreanske Hyundai Heavy Industries som har kontrakten på å bygge ut Eni-feltet i Barentshavet, men de har satt ut deler av arbeidet til Chicago Bridge & Iron i London.
Det er her Petroleumstilsynet har ført tilsyn og avdekket flere avvik.
Mangler styring
Tilsynet avdekket tre avvik fra norske regler.
- Mangelfull styring og oppfølging av arbeidsmiljø
- Mangelfull erfaring og kompetanse om norske regler, standarder og arbeidsmiljø
- Mangelfull medvirkning fra arbeiderne
Selv om arbeidsmiljøanalyser skulle vært gjennomført innen 15. oktober, var det ikke etablert krav til arbeidsmiljø da tilsynet besøkte selskapet i august. Slike krav må på plass tidlig i prosjektet, understreker tilsynet.
Flytter til Korea
– Vi har jobbet mot Goliat-prosjektet lenge. Vi har vært bekymret for denne typen mangler som kan øke risikoen for en lignende ulykke som den vi så i Mexico-golfen, sier Ola Skaalvik Elvevold i miljøvernorganisasjonen Natur og Ungdom til Teknisk Ukeblad.
Fra den 15. oktober flytter Hyundai hele Goliat-prosjektet til Ulsan i Korea. Der skal den flytende produksjonsenheten (FPSO) bygges.
Ifølge tilsynet er det usikkert hvor mange fra prosjekteringsgruppen som blir med dit. Tilsynet frykter at det blir dårlig kontinuitet og at man mister viktig kompetanse om norske regler og krav underveis i prosjektet.
Skeptisk til holdningen
Petroleumstilsynet (Ptil) skriver på sine nettsider at de avdekket manglende erfaringer og kunnskaper om kaldt klima i prosjektorganisasjonen. Eni har tidligere gjennomført studier om dette, men det er uklart for tilsynet om funnene er tatt med videre i prosjektet.
– Vi har vært skeptisk til Enis holdning til dette prosjektet. Beredskapsdelen av dette prosjektet er fortsatt høyst uklar, sier Elvevold. – De har lovet mer detaljerte beredskapsplaner, men det er fortsatt svært uklart hvordan beredskapen skal se ut.
Bransjeorganisasjon er fornøyd
– Det er godt å registrere at Ptil, som myndighetenes forlengede arm, følger prosjektering og bygging nøye, som om det skulle vært bygd i Norge, sier bransjesjef for olje og gass i Norsk Industri, Runar Rugtvedt til organisasjonens egne nettsider.
Han mener det er svært viktig at den første oljeproduksjonsenheten i nordområdene blir bygget 100 prosent i henhold til norske krav, og at man tar hensyn til arbeidsmiljø og tøffe klimatiske forhold.
– Vi forventer at oppfølgingen både fra Ptil, andre myndighetsorganer og Eni gjennomføres på en måte som ivaretar like konkurranseforhold, sier Rugtvedt.