Mannen bak disse tankene er Sjur Dagestad, tidligere innovasjonssjef i Tomra Systems og innehaver av den første Reodorprisen i 1994.
– Jeg jobber med å sette hjerter i brann, sier han litt kryptisk.
Dagestad er professor II ved NTNU, samtidig som han driver innovasjonsselskapet Innoco AS i Oslo.
Han har blant annet utviklet kurs i å skape en innovativ kultur som han tilbyr både som bedriftsintern opplæring og som fag ved Produktutvikling og materialer på NTNU. Et typisk bedriftskurs består av ti halvdagssamlinger i et halvt år.
Tenke det utenkte
– Skal du skape suksess, holder det ikke å gjenta suksessen fra i fjor eller å kopiere konkurrenten. Jeg forsøker å bygge opp innovasjonskompetanse som går ut på å tenke den utenkte tanke, forteller Dagestad til Teknisk Ukeblad.
I fjor holdt han om lag 100 foredrag for store og små bedrifter innen industri, offentlig virksomhet, forskning og tjenesteyting.
– Viljen til å avkonstruere gamle forestillinger er størst hos de som har vært i arbeidslivet noen år. De virker mer sultne på endring, sier Dagestad.
Fun & profit
Han har et bredt register av erfaringer å bygge på, som fjerde generasjons smed fra Brumunddal, sivilingeniørutdanning fra Trondheim og mange års arbeid med utvikling og innovasjon.
Reodorprisen fikk han sammen med sin kollega Tom Ødemark for å ha utviklet en fakkeltenner for Statoil. I dag er det solgt fakkeltennere for om lag 135 millioner kroner.
Brenne
– Den største læringskraft får du når du brenner etter å gjøre noe. For min egen del har jeg alltid hatt det best når jeg har det gøy, og da har det også gått best. Brødrene Plankes motto i Tomra var «Fun & profit». Jeg er stor tilhenger av å ha det moro, sier Sjur Dagestad.
Han har sørget for å skaffe seg mer moro i tiden fremover. I februar skal han til Aukrustsentret i Alvdal og gjennomføre et «Felgen-verksted+, som er en workshop for lærere i Hedmark.