LILLESTRØM: Elbil Norge starter produksjonen av nestegenerasjons Buddy i månedsskiftet november/desember. Allerede nå kan den ses på Nerec-messa som startet på Lillestrøm i dag.
Men MetroBuddy kommer med kun to batterialternativer: blybatterier og nikkelmetallhydrid. På tross av at selskapet senest i mai varslet at den nye elbilen ville få litiumionebatterier.
Les mer om MetroBuddy i denne artikkelen: Vær-Siris nye elbilvenn
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Litium-hype
– Vi har testet Buddy med litiumionebatterier siden 2004. Men foreløpig mener vi at fordelene ikke er store nok til å tilby dette alternativet, sier Jo Espen Bjerk, som er designsjef i Elbil Norge og mannen bak MetroBuddy.
Han legger ikke skjul på at han synes litium er litt «hypet», som han kaller det, i elbilverdenen.
– Vi mener at summen av stabilitet, akseptabel rekkevidde og pris gjør det mer verdt for våre kunder å satse videre på den gjennomtestede teknologien, i stedet for at vi selger den med li-ion bare for å kunne fortelle at vi har det, sier Bjerk.
Siste Buddy Classic
Mens MetroBuddy vises på Nerec, er Elbil Norge i gang med å bygge om fabrikken på Økern i Oslo til å kunne skru sammen den nye bilen.
– Den siste Buddy Classic ruller ut herfra fredag, og da blir det en liten markering, forteller direktør Kjell Strøm i Elbil Norge.
– Hvilket nummer i rekken har den siste originale Buddyen?
– Oj, godt spørsmål. Det klarer jeg ikke å besvare nøyaktig her og nå. Men det skal jeg finne ut til fredag, lover Strøm.
Han bekrefter imidlertid at tallet ligger rundt 800.
Ikke utlandet
– Kommer dere med nyheter om nytt produksjonssted for MetroBuddy fredag?
– Nei. Det er fortsatt intensjonen å produsere på Økern med en kapasitet på tusen biler i året, sier Strøm.
Selskapet har kjøpt hjelp fra det portugisiske bilutviklingsinstituttet Ceiia for å utvikle MetroBuddy. Bilen har dessuten flere portugisiskproduserte komponenter.
Tidligere har Strøm antydet at Portugal kan bli et produksjonsland nummer to for Buddy, hvis/når bilen skal bevege seg utenfor det norske/skandinaviske markedet.
MetroBuddy er i større grad enn forgjengeren konstruert for masseproduksjon.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Strøm sier at det ikke er fattet noen beslutninger om noe slikt. Han understreker at de nå fokuserer på overgangen fra klassisk Buddy til MetroBuddy og omleggingen av Økern-fabrikken.