– Jeg er godt fornøyd med dette resultatet. Dette vil føre til at flere bommer legges ned, og takstene blir redusert i andre bommer, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.
Godt på overtid ble regjeringspartiene og Frp denne uken enige om neste års statsbudsjett. I avtalen foreslås det å bevilge ytterligere 670 millioner kroner til reduserte bompenger utenfor byområdene, i tillegg til det som fra før lå inne i budsjettet.
Totalt sett er regjeringen og Frp enige om å bruke 1,2 milliarder kroner på reduksjon av bompengegjeld på sju ulike prosjekter. Det største enkeltkuttet kommer i den såkalte Fosenpakken i Trøndelag, hvor det skal brukes 425 millioner kroner til nedbetaling av gjeld.
Flere fylker
I tillegg får følgende prosjekter kutt:
- E136 Tresfjordbrua (Møre og Romsdal): 400 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.
- E16 Kongsvinger-Slomarka (Innlandet): 140 millioner til permanent innføring av fritaksordningen for beboerne ved Fulu og Galterud og permanent innføring av halv bompengetakst på sideveiene.
- E134 Stordalstunnelen (Vestland): 90 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.
- Rv3/Rv25 Ommangsvollen/Grundset-Batshjørnet (Innlandet): 83 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.
- E6 Kolomoen-Moelv (Innlandet): 50 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.
- E6 Øyer-Tretten (Innlandet): 7 millioner til permanent fjerning av bom på sidevei.
Asfaltering
– I den tiden vi nå står i, er det viktig at vi holder aktiviteten oppe og folk i arbeid, sier Hoksrud.
De ekstra pengene skal brukes til å asfaltere totalt 39 ulike veistrekninger i de fleste av landets fylker neste år.
Her taues trikken ut av butikken