Enigheten om statsbudsjettet innebærer at Statens vegvesen kan fortsette planleggingsarbeidet for den viktige strekningen E16 mellom Arna og Stanghelle, en vei som av mange blir karakterisert som landets verste veistrekning.
I regjeringens opprinnelige budsjettforslag var dette prosjektet, i likhet med oppstart av alle andre nye veiprosjekter i 2023, utsatt som følge av innsparingstiltakene for å holde kostnadsveksten nede.
Det resulterte i et massivt press fra Vestlandet, der også representanter fra politiet, forsvaret og helsevesenet deltok i å målbære de trafikkfarlige forholdene som råder på strekningen.
Fikk det de ba om
Prosjektleder Katrine Sælensminde Erstad sier til Veier24 at Statens vegvesen har bedt om 200 millioner for å kunne fullføre de forberedende arbeidene med prosjektet, og at de nå er fornøyd med at det er på plass.
– Det betyr at prosjekteringen kan fortsette. Det samme gjelder gjenstående grunnerverv, flytting av høyspentanlegg, arkeologiske arbeider og ellers stort og smått som skal på plass i denne fasen av et veianlegg.
Katrine Sælensminde Erstad forteller at alt dermed ligger til rette for at Stortinget kan foreta en investeringbeslutning i løpet av 2023.
– Dersom dette kommer på plass, vil de første entreprisene kunne lyses ut allerede til neste år, forteller hun.
På Samferdselsdepartementets budsjett er det ellers ikke de store endringene i forhold til det opprinnelige forslaget for statsbudsjett. Forliket med SV innebærer at 50 millioner kroner i ubrukte midler til tilskudd i byområder er inndratt.
Verre er det for Nye Veier, som har fått inndratt driftskreditt tilsvarende 900 millioner kroner.
Trøbbel med prestisjeprosjekt: Store forsinkelser i Norges største togprosjekter