Buet flytebru over Bjørnafjorden blir verdens lengste av sitt slag
Buet flytebru med forankringsliner blir løsningen for kryssing av den fem km lange Bjørnafjorden. Hengebru, rørbru og undersjøiske tunneler er andre løsninger for fjordkryssing på Fergefri E39.
Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Endeforankret flytebru: Slik ser skissene for den planlagte Bjørnafjordbrua ut. Løsningen kalles endeforankret flytebru.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Sideforankring: Slik tenker man å forankre den 5 km lange Bjørnafjordbrua til bunnen.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Nedsenket rørbru: Dette er den mest aktuelle løsningen over Sognefjorden.Illustrasjon: Statens vegvesen/Vianova Baezeni
Hengebru: Kryssingen av Nordfjord mellom Svarstad og Frøholm ved Stryn vil gi en innsparing på en time.Illustrasjon: Statens vegvesen/Arild Solberg/Multiconsult
Vil skape industri: Tore Roppen i Prodtex, et selskap som jobber med å skape norsk industri av fjordkryssing med smarte robotløsninger for lasersveising.FOTO: JØRN-ARNE TOMASGARD
Strekningen: Kart over den ferjefrie E39. Strekningen er 1100 km og prosjektet skal kutte reisetiden med ti timer.Illustrasjon: Statens vegvesen
Planlegger bru her: Bygda Svarstad ved Stryn slik den ser ut i dag - uten bru.FOTO: JØRN-ARNE TOMASGARD