De laveste prisene er litt i underkant av Vegvesenets overslag. Som nr. tre ligger Brødrene Kiil fra Bardufoss (32,358 mill.). Nr. fire er et arbeidsfellesskap mellom to Harstad-bedrifter, Nydals Maskinstasjon og Harstad Maskin og Anlegg, som vil ha 34,842 mill. for jobben. Deretter følger Elvenes Transport & Maskin fra Ballangen (36,028 mill.) og Målselv Maskin & Transport (36,59 mill.). Aller høyest ligger Hæhre Entreprenør med 43,906 millioner.
Mellom Kåringen og Lødingen
Riksveg 85 er en av landets korteste riksveger med en lengde på bare 2,5 km. Vegen tar av fra E 10 på Kåringen og ender i Lødingen. Etter at Lofoten fikk sin fastlandsforbindelse sent i 2007 har trafikken på fergesambandet Bognes-Lødingen økt kraftig. Det har også belastningen på riksveg 85. Denne vegen holder lav standard og hadde kapasitetsproblemer lenge før Lofast ble åpnet. Det er ikke bare geometrien som er dårlig, hele overbygningen er så svak at den må skiftes ut. Den som får oppdraget som nettopp har vært utlyst, skal sørge for at vegen får en skikkelig standard innen høsten neste år.
Vanskelige fergeleier
Det er også kapasitetsproblemer på fergeleiene. Det skyldes først og fremst at fergekaibruene er for korte. Ved lavvann kan knekken mellom brua og landkaret bli så stor at utenlandske semitrailere og turistbusser skrubber mot bakken. Norske rutebusser skrubber ikke. De har regulerbar høyde.
Vegvesenet vil hindre skrubbing i framtida ved å skifte til lengre fergekaibruer. På Lødingen fergeleie er det to fergebåser. Begge har 18 meter lange bruer. Den ene er 7 meter bred, den andre bare 4,5 meter. Nå skal den smaleste erstattes med en bru som er 9 meter bred og 22 meter lang.
Større fergekaibru
På Bognes er det også to båser. Den ene har en fergekaibru med samme mål som den nye brua på Lødingen skal få, men den brukes bare av fergene i E 6-sambandet som går til Skarberget. Båsen som brukes av fergene som går til Lødingen har en 7 meter bred og 18 meter lang bru. Nå skal også denne erstattes med en på 9 x 22 meter.
Leveranse og montasje av de to fergekaibruene har nylig vært utlyst. Det laveste anbudet ble gitt av Nordvest Sveis fra Molde. Det er på 3,674 millioner kroner, som er litt i underkant av Vegvesenets overslag. Skanska i Melhus ligger nest lavest med 4,197 millioner. Tredje og siste anbyder er Saltviks Mek Verksted i Bjerkvik med 7,299 millioner. De nye fergekaibruene kommer på plass i løpet av høsten.