Bussterminalen sto ferdig rundt årtusenskiftet. Som i andre moderne terminaler kan man kjøre rullestol over hele området, men alle krav til til universell utforming er ikke oppfylt.
Nå skal plattformene få ledelinjer, de skal heves til riktig høyde, og de skal få kantstein tilpasset busser. I dag er det skarpe kantstein som kan skade dekkene. Derfor holder sjåførene avstand til plattformene. Den nye kantsteinen blir avrundet.
Bakgrunnen for at ikke alt var på plass da terminalen ble åpnet, er at Østfold Kollektivtrafikk ikke hadde busser som var tilpasset rullestoler. Slike busser kom først for tre år siden. De aller fleste busser som bruker terminalen, drives av Østfold Kollektivtrafikk.
Bedre for alle
Det skal også gjennomføres tiltak som er til fordel for alle, uansett funksjonsnivå. Spor 1 blir omgjort til publikumsareal med glassfasader. Her blir det sittegrupper, lekeområde, sykkelparkering og informasjonspunkter. Dessuten blir det et kunstlysprosjekt med Sarpsfossen som tema.
De nye benkene vil trolig blir verdsatt av mange. I dag er det ikke mulig å sitte på terminalen. Plattformene er for smale for benker. Lysforholdene er heller ikke så gode som de burde vært. Nå skal det bli ny belysning over hele terminalen, men ikke kunstbelysning som i spor 1.
Det blir også ny asfalt i hele terminalen, bortsett fra i spor 1, hvor det blir belegningsstein.
En av Norges eldste
Sarpsborg er en av Norges eldste byer. I år feiret den sine første tusen år. Østfold fylkeskommune planla å få terminalen oppgradert til den store begivenheten, men første utlysning førte bare til ett eneste anbud. Konkurransen ble avlyst.
Rambøll er hovedkonsulent for oppgraderingen. Hvis andre utlysning går bedre, blir arbeidet avsluttet på sensommeren neste år. Det meste av utgiftene dekkes av fylket og Bypakke Nedre Glomma.