Rogaland fylkeskommune skriver på sine nettsider at den største kontrakten i Bussveien går til arbeidsfellesskapet Risa og Kruse Smith. De skal bygge strekningen mellom Stasjonsveien og Gauselvågen for 1,405 milliarder kroner, og skal også prosjektere og detaljplanlegge det hele.
«Arbeidsfellesskapet Risa AS og Kruse Smith Anlegg AS har levert tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet vurdert i henhold til tildelingskriteriene», heter det i brevet som går til deltakerne i dag.
– Med dette er vi enda et skritt nærmere sammenhengende bussvei mellom Stavanger og Sandnes, og et steg nærmere å oppnå de politiske ønskene om god sømløs kollektivflyt på korridor 1. Det er på denne strekningen vi har desidert flest passasjerer, sier enhetsleder for Bussveien i Rogaland fylkeskommune, Harald Bøhn, på fylkets hjemmeside.
To konkurrenter var med til slutt
Her har Rogaland fylkeskommune for første gang brukt en prosedyren totalentreprise med konkurransepreget dialog.
– Det er viktig for fylkeskommunen å være frampå og prøve ut nye ting. Det er slik vi lærer. I oktober ble det klart at to entreprenører ønsket å delta i konkurransen, og da startet vi dialogfasen, forteller Bøhn.
Entreprenørene leverte tilbud 28. februar, og denne uken ble konkurransen avgjort.
Arbeidsfellesskapet Risa og Kruse Smith Anlegg har med Cowi som rådgiver. Planen er å starte bygging etter sommerferien. Risa bygger allerede bussveistrekningen mellom Gausel stasjon og Nådlandsbråtet.
Også arbeidsfellesskapet Stangeland Maskin/SV Betong var med i konkurransen, og ga tilbud på i underkant av 1,441 milliarder kroner.
– Det er flere ting som blir utfordrende når vi bygger denne strekningen av Bussveien. Blant annet blir det arbeid nær jernbanen, både i Hinnavågen og ved Jåttå VGSs. Vi skal bygge to kulverter, den ene svært nær boliger, og trafikken skal komme fram i hele anleggsperioden. Hensyn til både bilister og de som går og sykler er elementer som entreprenøren må ha en god løsning for, sier Bøhn på fylkets hjemmeside.
– Dette er et omfangsrikt, utfordrende prosjekt som blant annet er med på å forvandle en hel bydel. Vi har bygget i by før, og vi finner som oftest gode løsninger. Og så blir det veldig bra når vi er ferdige og kan åpne Bussveien på korridor 1 sommeren 2026. Strekningen vi begynner på nå, er avgjørende for at vi åpner korridor 1, sier enhetslederen.
EUs nye superfond kan svekke norske muligheter