Statens vegvesen skal gjennomføre høringsrunden om framskynding av kravet ett år.
– En fremskyndelse av kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024 vil gi utslippsreduksjoner, bidra til fortsatt teknologiutvikling og øke etterspørselen etter ladestruktur, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Dette er det neste i regjeringens rekke av krav til nullutslipp for offentlige anskaffelser av kjøretøy. På høring i disse dager er også lignende krav for ferjer og hurtigbåter.
For hver dieselbuss som byttes ut med en elektrisk buss vil CO2-utslippet reduseres med om lag 50 tonn CO2 per år, viser tallene fra departementet. I dag er 11 prosent av bybussene i Norge elektriske.
– Det er viktig at det offentlige går foran og stiller strengere krav til miljøvennlige anskaffelser i transportsektoren, slik at vi reduserer utslippene fra transportsektoren, sier Nygård.