De er konkurrenter i bilmarkedet, men det hindrer ikke et samarbeid mellom kinesiske BYD og amerikanske Tesla. BYD er nå i ferd med å starte leveranse av batterier til Teslas biler.
BYD er en sjelden fugl i bilindustrien. De utvikler og produserer batterier til bilene sine selv. Batteriene kalles Blade og består av lange litiumjernfosfat-celler (LFP) i såkalt cell-to-pack-design. Det vil si at cellene er bærende elementer i selve batteripakken, noe som gjør at andelen aktivt materiale kan økes sammenlignet med mer tradisjonell design.
Det er særlig positivt i et batteri bestående av LFP-celler, ettersom disse har noe lavere energitetthet enn celler produsert med andre cellekjemier.
Hvorvidt det er Blade-celler Tesla skal ta i bruk, er ikke klart, men BYDs batterifabrikk skal i alle tilfeller levere celler til Tesla. Dette ifølge Reuters, som viser til et intervju BYDs nestleder Lian Yubo ga til en kinesisk TV-kanal.
Han sier ifølge Reuters at BYD har blitt gode venner med Elon Musk ettersom de er i ferd med å starte leveranser av batterier til Tesla veldig snart.
Det har lenge gått rykter om at Tesla og BYD samarbeider om leveranse av batterier. Høsten 2021 meldte kinesiske medier at Tesla angivelig allerede hadde bestilt celler tilsvarende 10 gigawattimer, som skal være nok til å produsere rundt 160.000 biler.
Halvparten av Teslas biler har LFP
Tesla bruker allerede LFP-batterier med celler produsert av kinesiske CATL i Model 3 og Model Y med kort rekkevidde. LFP-batterier har fordelen av lavere brannrisiko og lavere pris. Ulempen er lavere energitetthet, og lavere ytelse i lave temperaturer. Men å benytte slike celler kan gi bedre marginer for billige elbiler.
I løpet av årets første kvartal var rundt halvparten av alle bilene Tesla produserte, utstyrt med LFP-batterier. Selskapets modeller S og X, samt «long range»- og «performance»-utgavene av modellene 3 og Y, benytter fremdeles batterier bygget av celler med høyt nikkel- og koboltinnhold, som er dyrere, men gir høyere energitetthet.
BYD kjøper litiumgruver
BYD har planer om å øke sin batteriproduksjon. Det ble nylig kjent at selskapet har intensjoner om å kjøpe seks litiumgruver i Afrika. Dette ifølge den kinesiske avisen The Papers kilder. Disse gruvene skal kunne forsyne BYD med nok litium til å produsere én million tonn litiumkarbonat. Det skal sikre produksjon av batterier tilsvarende nær 28 millioner elbiler med en snittkapasitet på 60 kilowattimer.
Ved å være sin egen litiumleverandør kan BYD skjerme seg mot den stadig økende råvareprisen.
BYD er ingen småtass i bilindustrien. I årets første kvartal solgte de nær 286.000 ladbare biler og var dermed verdens nest største produsent etter Tesla, foran SAIC, Volkswagen-gruppen og Geely-Volvo, ifølge tall fra EV Volumes, gjengitt av InsideEVs.com.
BYD solgte drøyt 144.000 rene elbiler i årets første kvartal og ligger dermed noe bak SAIC med 154.623 biler, men foran Volkswagen-gruppens 98.000 biler og Hyundai-gruppens 82.000 biler. Tesla var verdens største elbilprodusent i første kvartal, med 310.000 solgte biler.
Det ble solgt omtrent 1,44 millioner elbiler i første kvartal. De fem største produsentene hadde en samlet markedsandel på 55 prosent, mens de øvrige hadde en samlet markedsandel på 45 prosent.
Kina dominerer solcelle- og batteriproduksjon: – Et stort problem