Et politisk flertall på Stortinget vil utrede høyhastighetstog – også kalt lyntog – i Norge. En slik løsning skal en gang i fremtiden binde sammen byene Oslo-Stavanger-Bergen-Trondheim i et jernbanenett hvor togene skal kjøre over 250 km/t. Men en slik utredning er så kontroversiell og komplisert at også mandatet nå er forsinket.
Effektivt i rute
Selv er jeg vokst opp i et hus som lå mellom E6 og Dovrebanen. Jeg er så gammel at jeg husker lokomotiv med kullfyrt damp og seinere diesel. Det var stas å vinke til blide passasjerer som hadde fått plass. Tidligere var det også gjevt å være ansatt i Norges Statsbaner.
Nå går togene på miljøvennlig strøm og ikke noe annet transportmiddel er så effektivt som tog hvis man har behov for å flytte flere hundre mennesker over relativt korte avstander. Men det forutsetter altså at togene går i rute.
Håpløs oppgave
Nesten ingenting er så frustrerende som å komme for seint på jobben når du er prisgitt andre transportmidler enn det du selv rår over. Du blir rett og slett forbannet og lei deg når signalfeil og mangelfull infrastruktur stadig vekk gjør deg mindre produktiv.
Vår nye samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er et hjertegodt menneske som gjorde en grei jobb som kommunalminister. Som ansvarlig for norsk jernbane har hun derimot fått en håpløs oppgave. Å vise til en milliardsatsing i Norsk Transportplan holder ikke så lenge den først skal revideres om fire år og alle vet at den er uforpliktende.
Mister troverdighet
Statsministeren Jens Stoltenberg har vært fullstendig fraværende i debatten om hva som kreves for å få NSB på skinner. Han fronter gjerne et norsk engasjement for å bevare regnskogen, men mister noe av sin troverdighet når han ikke viser det samme engasjement for klimavennlig kollektivtransport i eget land. De fleste europeiske land – fattigere enn Norge – har en togtrafikk som fungerer.
Vi er enige med den tidligere NSB-sjefen Osmund Ueland som er oppgitt over politikernes naive tro på såkalte lyntog. Ueland mener at et dobbeltspor mellom Oslo og byene Lillehammer, Halden og Skien er det aller viktigste. NSB må ha pendlerne med på laget.
For fremtiden
Derfor må man umiddelbart starte byggingen av dobbeltspor mellom byene på Østlandet slik at folk kommer seg på jobb.
Å bygge ny infrastruktur vil ta mange år, men da vil i alle fall nålevende generasjoner få oppleve miljøvennlig togtrafikk i påvente av nye NTP’er og nye lyntog-utredninger.