TRAFIKK OG ITS

– Bygg intelligente veger. Nå!

Utnyttelsen av det norske vegnettet er skremmende lav. Tiden er overmoden for å få intelligens inn i vegene våre. CEO for Atea Norge, Michael Jacobs, kom med en utvetydig utfordring til norske vegbyggere i et foredrag på Atea Community 2018 i Kristiansand.

ITS Illustrasjon 3 Selvkjorende kjoretoy og forutsetninger
ITS Illustrasjon 3 Selvkjorende kjoretoy og forutsetninger Illustrasjon: Statens vegvesen
Thor Søndenaa
13. okt. 2018 - 11:43

Om vi foretar en måling av trafikktettheten på norske veger i tettbygde strøk, er resultatet at 80 – 90% av vegbanen er tom. Kork og kø oppstår bare på enkelte steder. Mye tidstap, frustrasjon og ekstra utslipp av klimagasser under køkjøring kunne vært forhindret ved bruk av moderne teknologi.

CEO for Atea Norge, Michael Jacobs, mener at tiden er inne for å legge ned sensorer i vegbanen når nye veger blir bygget. <i>Foto:   Thor Søndenaa</i>
CEO for Atea Norge, Michael Jacobs, mener at tiden er inne for å legge ned sensorer i vegbanen når nye veger blir bygget. Foto:   Thor Søndenaa

– Intelligent styring av bilen din kunne ledet deg inn på veger med mindre trafikk. Og brakt deg vesentlig mer effektivt fra sted A til sted B, forkynte Jacobs med glød.

Forutsetningen er selvfølgelig at der eksisterer kjørbare, alternative ruter i rimelig nærhet.

Bygg inn sensorer

Trafikkbildet vil kunne håndteres/analyseres i et samspill mellom sensorer i vegbanen og bilenes GPS-systemer som alle må ligge på et felles, åpent nettverk. Hver enkelt bil/bilfører får via sin GPS en egen rute å følge. Samlet blir trafikken fordelt utover vegnettet slik at kødannelsene minimaliseres.

Å rute alle over til en annen, felles trase vil jo bare føre til at korken/køen blir forflyttet fra et sted til et annet.

– Tiden er inne for at der legges ned sensorer i vegbanen når nye veger blir bygget. Den teknologiske utviklingen går så fort at alternativet blir å grave på nytt i de samme vegene om bare tre år. Noe som sikkert er mer kostnadskrevende enn å ta jobben i dag, sa Jacobs.

Klare fordeler

Moderne sensorer kan utrustes med batterier som har en levetid på rundt 20 år.

Teknologien som allerede finnes innebygd i moderne biler, er tilstrekkelig for å iverksette intelligent styring. Fordelene ved dette er helt åpenbare ifølge Jacobs.

Gevinsten ligger både i tidssparing og redusert forurensing.

LES OGSÅ: Aventi vil være midt i informasjonsflyten mellom veg og bil

LES OGSÅ: Sæviktunnelen først i Norge med automatisk varsling av syklister

LES OGSÅ: Det toårige ELinGO prosjektet er fullført

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.