Nye, "alarmerende" tall for hva bygging av en opera i Bjørvika i Oslo vil koste har fått debatten om hele prosjektet til å blusse opp igjen. Heldigvis har de fleste politikerne holdt tunga rett i munnen og latt være å avgi bastante uttalelser basert på lekkasjer.
Kostnadene i seg selv bør ikke avskrekke noen, her ligger det også store fortjenestemuligheter. For dette dreier seg om mye mer enn et operabygg.
La oss holde fast ved visjonene:
- Den norske opera skal få arbeidsforhold og konsertlokaler i internasjonal klasse.
- Den norske hovedstaden skal få et bygg som gir gjenklang i andre land og skaper en ny turistattraksjon.
- Oslo får utviklet en ny bydel som kobler byen til sjøen og til middelalderbyen og skaper opptil 2000 etterlengtede boliger.
En viktig forutsetning for alle tre er å fjerne trafikken som skjærer gjennom området og flytte den til en senketunnel i havnebassenget.
Prislappen for hele prosjektet blir høy når alle tre intensjonene skal oppfylles samtidig som trafikken fjernes. En del må stat og kommune ta over sine budsjetter. Men ved å trekke inn private investorer og la brukerne betale en del av kostnadene, bør prisen for skattebetalerne bli moderat. Både leilighetene og næringseiendommene i dette området vil tiltrekke betalingsdyktige kjøpere. Det er ingen grunn til å la Bjørvika bli et billig boområde subsidiert av kommune og stat. Bompenger vil finansiere senketunnelen. Og operaen kan trygt ta høyere billettpriser for de beste plassene.
Det er et problem for gjennomføringen at minst seks offentlige parter er inne i Bjørvika-utbyggingen; Stortinget, bystyret i Oslo, NSB Eiendom BA, Statens vegvesen Oslo, Statsbygg og plan- og bygningsetaten i Oslo. Vårt forslag er å etablere et felles selskap eid 51 prosent av stat og kommune og 49 prosent av private investorer. Selskapet får i oppdrag å utvikle og bygge ut Bjørvika-området inklusive opera og senketunnel.
Gevinsten er en helhetlig utvikling av Bjørvika basert på føringene fra forprosjektet og på de overordnede politiske forutsetningene for byutvikling i denne delen av hovedstaden.
Etabler et felles utbyggingsselskap eid 51 prosent av stat og kommune og 49 prosent av private investorer