TU Bygg skrev i helgen at en samlet byggebransje går ut mot de økte terskelverdiene (se faktasak lenger ned) fra regjeringen. Mangel på kjennskap til de nye reglene er en av innvendingene fra bransjeforeningene. Nå får foreningene støtte fra NHO, som i et brev sendt Nærings- og fiskeridepartementet i dag, foreslår konkrete tiltak for å bedre informasjonstilgangen.
Det er særlig små bedrifter og gründere som sliter med å nå fram i markedet for offentlige anskaffelser.
Mister mye
– Ja, de mindre bedriftene får ikke tilgang til dette markedet og finner ikke fram til kontraktene. Da går vi glipp av masse innovasjon og jobbskaping. Økte terskelverdier kan også føre til mer arbeidslivskriminalitet, sier Arnhild Dordi Gjønnes (bildet), som er advokat for næringsjus i NHO.
Arbeidsgiverorganisasjonen mener at alle bedrifter skal få lik tilgang til markedet. Det bør derfor etableres en obligatorisk, enkel kunngjøring av kontrakter under den nye terskelverdien på 1,3 millioner. For mange gründere og små bedrifter vil kontrakter i området 300.000–500.000 kroner kunne utgjøre halvparten av omsetningen.
– Offentlige anskaffelser skaper ikke problemer for de store bedriftene som er kjent i markedet. Men er du ikke kjent, får du i hvert fall ikke kontrakt under terskelverdiene. Det er
langt vanskeligere for gründere og små bedrifter som ikke har noe navn å skilte med, sier Gjønnes.
Gjennomsiktighet
I en NHO-undersøkelse fra mai opplyser godt over halvparten av de spurte bedriftene at de kontaktes direkte for offentlige oppdrag.
– De små bedriftene ønsker gjennomsiktighet. En felles database vil gi mer tilfang av kontrakter og er dermed viktig for jobbskapingen. Bedriftene ber om et hjemmemarked, fordi skal du bli god ute, er det viktig å være god på hjemmebane først, sier Gjønnes
NHO poengterer overfor departementet at en god konkurranse i dette markedet forutsetter at alle leverandører kan skaffe seg informasjon om oppdraget. Organisasjonen foreslår derfor en enkel kunngjøringsplikt for små anskaffelser, og den bør være digital for å nå flest mulig leverandører.
«Lille-Doffin»
NHO mener det er naturlig å legge alle kunngjøringene til samme nettsted og en forenklet kunngjøringsplikt til Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser, et slags «Lille-Doffin».
– Men er denne felles databasen noe medlemsbedriftene etterspør?
– Mange av bedriftene sier at de ønsker en felles kunngjøring, som gjennom Lille-Doffin. Denne regjeringen har hatt som mantra å forenkle, forenkle, forenkle, og dette vil være en del av forenklingen. Vi ser at oppdragsgivere som ikke er profesjonelle, har en tendens til å overadministrere disse prosessene og å gjøre det altfor komplisert for de mindre bedriftene å nå fram, svarer NHO-advokaten.
Uro
NHO hevder i brevet til departement at en forhøyelse av den nasjonale terskelverdien har bidratt til uro i markedet. Bedrifter som tidligere ga tilbud på
kontrakter, finner ikke lenger de samme kontraktene på Doffin. Kravet til kunngjøringstekst må også være svært enkel for å sikre at flest mulig offentlige oppdragsgivere finner det enkelt og greit å kunngjøre.7
– Hva forventer NHO av dialog med departementet fremover?
– Vi håper på en dialog med politikerne under Arendalsuka i august, der offentlige anskaffelser er satt opp som et tema. Dette handler om jobbskaping, og vi kommer nå med det vi mener er et godt og konkret forslag til departementet. Det nytter ikke bare å syte, understreker Gjønnes.