BARCELONA: «Min kunde har ikke dårlig tid», skal den berømte arkitekten Antoni Gaudí ha sagt om sitt livsverk La Sagrada Família i Barcelona.
Selv om han refererte til Gud som kunden, er basilikaen også Spanias mest besøkte turistattraksjon. Inngangsbilletten på 140 kroner gir adgang til et spektakulært byggverk, samtidig som det finansierer arbeidene som for øyeblikket foregår over 100 meter over bakken. Den ferdige basilikaen skal bli 172,5 meter høy.
Planen er nå at La Sagrada Família skal være noenlunde ferdig til 2026, hundre år etter at arkitekten Antoní Gaudí døde i en sporveisulykke i 1926. Kirken regnes nå som omtrent 75 prosent ferdig, men nyere teknologi og solide billettinntekter gjør at byggingen nå går mye raskere enn tidligere.
Ny teknologi
I de senere år har design og konstruksjon vært datastøttet på ulike måter, samtidig som det har vært en rivende utvikling innenfor materialbruk og anleggsverktøy siden oppstarten i 1882.
Mens noen detaljer inne i basilikaen fortsatt bruker smijern og arbeidsmetoder nedarvet gjennom mange generasjoner, er mer bærende konstruksjoner nå basert på Duplex (type 2205/14462), rustfritt stål som er svært motstandsdyktig mot korrosjon og mekanisk stress.
Duplex ble først brukt i basilikaen i 2014. Beslutningen om å bruke rustfritt stål ga seg ikke selv, ettersom kostnaden var det firedobbelte av karbonstål og forsterket betong. Men det gjør konstruksjonene mer bestandig for fremtiden, og fjerner risikoen for senere rustproblemer og tilhørende restaureringsbehov.
- Den store flyplassfiaskoen i Berlin: I legevitenskapen ville man kalt det multiorgansvikt
Alltid brukt armert betong
Selv om stein har vært det mest fremtredende materialet, er armert betong også en viktig bestanddel i La Sagrada Família. Det har det faktisk vært siden Gaudí planla byggingen.
Prinsippene med sement og betong har vært kjent siden romertiden, men metodene er selvsagt forbedret betydelig gjennom årene. Antoni Gaudís nære samarbeidspartnere Eusebi Güell og Domènech Sugranyes gjorde ham nærmest til en pionér i bruken av armert betong. Det er også brukt i flere av hans øvrige byggeprosjekter.
Dagens armerte betong er langt sterkere enn de første konstruksjonene. Nå brukes en betongkvalitet som skal tåle 600 kg/cm2 for de viktigste konstruksjonene.
Nytt og gammelt
Steinfasadene har ytre detaljer som er laget for hånd med hammer og meisel, samtidig som det brukes avanserte kutteteknikker for å kunne feste stålet på innsiden med stor presisjon. Ståldybler brukes for å sette sammen og holde steinene godt på plass.
De stadige kontrastene mellom moderne og gammel byggekunst er tydelig for alle som besøker basilikaen i Barcelona.
Hele byggverket framstår som en blanding av nytt og gammelt, der noe er fra 1800-tallet og andre detaljer er helt nye. Det handler ikke bare om teknologien som brukes i byggingen, selve byggetegningene og de kunsteriske uttrykkene har også utviklet seg gjennom årene.
Mye gikk tapt
Deler av bygningsmassen ble skadet i den spanske borgerkrigen, og senere brant også Gaudís atelier, slik at tegninger og skisser gikk tapt. Bare noen få skalamodeller ble reddet ut. Senere har man forsøkt å rekonstruere tegningene, men mye av arbeidet er også bygget på senere arkitekters tolkninger av Gaudís planer.
En rekke arkitekter, kunstnere og andre fagfolk har vært involvert i prosjektet gjennom årene. For øyeblikket ledes arbeidet av prosjektleder og sjefsarkitekt Jordi Faulí.
- Koster bare 31.000 kroner: Kjempeprinter skal skrive ut hus på under 24 timer
Gaudís livsverk
Det er også verdt å nevne at prosjektet føst ble påbegynt av Francisco Paula de Villar i 1882, men ble overtatt av Antoni Gaudí året etter. Han forandret de opprinnelige planene til det ugjenkjennelige, og gjorde La Sagrada Família til sitt livsverk.
Kirken ble vigslet som basilika i 2010 av Pave Benedict XVI. Arkitekturen er preget av Gaudís særegne stil, preget av få rette linjer og et imponerende detaljnivå.
Arkitekturen er inspirert av blant annet gotisk stil og Art Nouveau, men har sitt helt særegne uttrykk. Basilikaen får til slutt 18 tårn knyttet til ulik kristen symbolisme, der det midterste og største skal symbolisere Jesus Kristus. Dette tårnet er fortsatt under bygging.
Bygges i Galera
Hovedtyngden av byggearbeidene foregår faktisk et helt annet sted, i landsbyen Galera 80 kilometer unna basilikaen. Her kuttes stein etter stein, det bores og hakkes til stål og stein har funnet sin endelige form. Deretter settes delene sammen en første gang, for å sjekke at alt sitter nøyaktig og trygt sammen. Deretter demonteres alt igjen, før det fraktes til Barcelona og monteres endelig på basilikaen.
Denne arbeidsmetoden har vist seg både raskere, billigere og tryggere enn å bygge på den lille tilgjengelige plassen ved basilikaen. Det er «bare» ti år siden byggearbeidene ble flyttet til Galera.
Høye kraner
Kranene som brukes i arbeidene må naturlig nok være høye og sterke. Hovedkrana kan løfte 24 tonn, og er sentralt plassert over byggeplassen. Den bruker kamera- og fjernstyringsteknologi for å utføre bevegelsene med stor presisjon rundt konstruksjonene. Neste år er planen å øke høyden ytterligere, til 180 meter. Det skal være nok til å fullføre Jesus Kristus-tårnet på 172,5 meter i løpet av 2022.
Den store krana skal også være til hjelp for vedlikeholdsarbeider på de andre kraner, og er blant ganske få i verden i sin størrelse. Derfor er den også blitt døpt "aller kraners mor" av bygningsarbeiderne.
Det var et poeng for Gaudí at byggverket hans ikke skulle være høyere enn Barcelonas høyeste punkt, høyden Montjuïc på 177 meter. Symbolismen ligger i at ingen menneskelige byggverk skulle «rage høyere enn Guds eget».
Selv om byggingen skulle ansees som ferdig 2026, vil det fortsatt foregå en del dekorasjonsarbeider i etterkant. Alt arbeidet forventes å avsluttes i løpet av 2032.
Den storslåtte videoen fra La Sagrada Família viser byggeprosessen og illustrerer hvordan den ferdige basilikan forventes å framstå når den omsider blir ferdig om få år.
- Arkitektur: Se hvordan Snøhetta setter sitt preg på USA
(Video: Junta Constructora del Temple de la Sagrada Família. All rights reserved.)