Samtidig som at terminal tre på Beijing internasjonale lufthavn er i ferd med å ferdigstilles, lanserer myndighetene et mildt sagt ambisiøst utbyggingsprogram for kinesisk luftfart.
Investerer 350 milliarder
I løpet av perioden fram til 2020 skal Kina bygge 97 nye flyplasser og utvide flere av de eksisterende.
Utbyggingsplanen er nettopp godkjent av nasjonalforsamlingen, melder det kinesiske luftfartsverket, Civil Aviation Administration of China (CAAC), på sine nettsider .
Et foreløpig kostnadsoverslag fra CAAC beregner kostnadene til cirka 450 milliarder yuan, eller i underkant av 350 milliarder norske kroner.
Stor vekst
Med de nybyggene på plass vil Kina ha i alt 244 lufthavner. Og like viktig: 82 prosent av befolkningen på drøyt 1,3 milliarder vil da bo innenfor en radius på 100 kilometer eller halvannen time i reisetid fra nærmeste flyplass. I dag er dette tallet 61 prosent.
Selv om internasjonal luftfart jobber for å redusere sine klimagassutslipp, er det liten tvil om at den kinesiske utviklingen vil ha globale konsekvenser.
De kinesiske luftfartsmyndighetene anslår at trafikkveksten vil fortsette å ligge på over ti prosent i året i den kommende planperioden som varer ut 2020.
Gigantterminalen ferdig
Mens utbyggingsplanene for de neste tolv årene kommer på plass, er snart det største enkeltprosjektet ferdig.
Etter fire års arbeid åpner Beijing lufthavns tredje terminal for prøvedrift skuddårsdagen, mens den offisielle åpningen skjer 26. mars.
Terminalen er tegnet av higtecharkitektene Foster + Partners , og blir med sine 986.000 kvadratmeter grunnflate verdens største lufthavnsterminal. Arbeidet har kostet om lag 15 milliarder kroner.