Byen på fire øyer knyttes sammen med bruer mellom Nordlandet, Kirkelandet, Innlandet og Gomalandet.
-Navnet «Utlandet» er høyst uoffisielt, fastslår byggherrens prosjektleder Per Dagfinn Fagerli i Hammerø & Storvik prosjekt (HAMSTO) overfor Våre Veger.
Selv bruker han heller benevnelsen Skorpa-prosjektet. For på øya Skorpa ytterst mot havet skal det tilrettelegges for bygging av 370 boliger. Bruene må bygges før anleggsmaskinene kan komme til.
Meløybrua ferdig - Skorpabrua under bygging
Det er Norwegian Rock Group som bygger begge bruene. Begge er ca. 80 meter lange og tilrettelagt både for gående og kjørende. Daglig leder Rune Holt i Norwegian Rock Group opplyser til Våre Veger at den første brua mellom Bentneset og Meløya (Meløybrua) allerede er ferdig, mens Skorpabrua er under bygging og skal være ferdig i mars.
Utbygger er Skorpa Eiendom (Kristiansund Boligbyggelag (2/3) og Lønnheim Eiendom (1/3)), som har kjøpt hele øya for 20,2 millioner kroner. Ifølge prosjektleder Per Dagfinn Fagerli satses det 128 millioner kroner på nødvendig prosjektering og infrastruktur. De to bruene koster 42 millioner kroner å bygge. Norwegian Rock Group skal også opparbeide boligområdet med veger og anlegg på Skorpa for en tilsvarende sum.
Foreløpig er bare det første feltet med 32 boliger solgt. Kristiansund er i likhet med mange andre byer langs kysten sterkt rammet av fallet i oljeprisen og lavere aktivitet både på sokkelen og på land. Det har smittet over på boligmarkedet, som ikke akkurat er brennhett for tiden. Skorpa-prosjektet fullføres uansett etter planen