Flyet skal bygges i karbonfiber, som skal gi raskere og lettere fly, og være billigere å produsere.
Skrogproduksjon i kompositt er lite arbeidskrevende, og forsvarer dermed produksjon av dette i Norge, melder Aeriton Aircraft. Flyet er også tenkt montert i Norge.
Hareide Designmill skal stå for design av flyet. Design av fly er eksteriørmessig regulert av internasjonale forskrifter. Utfordringene for industridesignerne ligger derfor i løsninger for ergonomi og tilrettelegging av cockpit og cabin.
Aeriton Aircraft og Hareide Designmill har som mål å lansere løsninger som setter ny standard for brukervennlighet i dette flysegmentet.
I lufta 2010
Planen er at flyet skal ha store flerbruksmuligheter. Som passasjerfly vil det få kapasitet til ni passasjerer. Flyet kan også tilrettelegges for transport av gods eller omgjøres til bruk som ambulansefly.
En intensjonsavtale om leveranse av det første flyet vil bli undertegnet i mai med Skandinavias største operatør av luftambulansetjenester, Lufttransport AS i Tromsø.
Det arbeides nå med å finansiere leveransen. Går alt etter planen, er flyet på vingene i 2010.