PROSJEKTERING

Bygger om gammel jernbanetunnel til ny sykkeltunnel i Bergen

Bybanen Utbygging har tildelt Multiconsult kontrakten med å prosjektere den gamle jernbanetunnelen fra Kronstad til Møllendal til gang – og sykkeltunnel.

Jernbanetunnelen på det gamle Kronstadsporet skal nå bygges om for å bli gang- og sykkeltunnel
Jernbanetunnelen på det gamle Kronstadsporet skal nå bygges om for å bli gang- og sykkeltunnel Foto: Bybanen Utbygging
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. mars 2020 - 12:35

Kontrakten ble signert 6. mars og har en verdi på i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen umiddelbart og utføres i løpet av 2020. Prosjekteringen inkluderer også en uttrekkstunnel for BaneNor som skal gå under Drevelin-bygget i Møllendalsbakken.

– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult Christian Frank i en pressemelding.

Roger Skoglie, direktør Bybanen Utbygging og direktør Kari Sveva Dowsett i Multiconsult ved signeringen av kontrakten nylig. <i>Foto:  Multiconsult</i>
Roger Skoglie, direktør Bybanen Utbygging og direktør Kari Sveva Dowsett i Multiconsult ved signeringen av kontrakten nylig. Foto:  Multiconsult

Tunnelen mellom Kronstad og Møllendal er 470 meter lang. Den skal gi gang- og sykkelvei mellom Bergen sentrum og undervisningsmiljøet på Kronstad, og videre til sykkelveinettverket over Mindemyren til Bergen sør og til Fyllingsdalen.

Siste godstog gjennom Kronstadtunnelen gikk så sent som i 2019.

Forberedende arbeider med å utvide tunnelen starter i mars. Gang- og sykkeltunnelen er forventet ferdigstilt samtidig som Bybanen til Fyllingsdalen, i 2022/23.

De to hydrogenfergene til Torghatten Nord skal ha plass til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer. Fergene skal gå over den værharde Vestfjorden mellom Bodø og Lofoten, Værøy og Røst fra 1.oktober 2025, ifølge opprinnelig tidsplan. Myklebust Verft har dermed dårlig tid på byggingen.
Les også

Velger norsk verft til hydrogenferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.