Kontrakten ble signert 6. mars og har en verdi på i overkant av 29 millioner kroner. Prosjekteringen umiddelbart og utføres i løpet av 2020. Prosjekteringen inkluderer også en uttrekkstunnel for BaneNor som skal gå under Drevelin-bygget i Møllendalsbakken.
– Dette er et spennende og utfordrende oppdrag for oss, og vi ser frem til å bidra til å gjøre om jernbanetunnelen til en ny gang- og sykkeltunnel som vil gjøre det enklere å komme seg frem. Nå gleder vi oss over tildelingen og ser frem til å starte prosjektet, sier oppdragsleder i Multiconsult Christian Frank i en pressemelding.
Tunnelen mellom Kronstad og Møllendal er 470 meter lang. Den skal gi gang- og sykkelvei mellom Bergen sentrum og undervisningsmiljøet på Kronstad, og videre til sykkelveinettverket over Mindemyren til Bergen sør og til Fyllingsdalen.
Siste godstog gjennom Kronstadtunnelen gikk så sent som i 2019.
Forberedende arbeider med å utvide tunnelen starter i mars. Gang- og sykkeltunnelen er forventet ferdigstilt samtidig som Bybanen til Fyllingsdalen, i 2022/23.
Skal oppgradere Ula-ubåtene for 436 millioner kroner