Store turbinblader som skal monteres på vindturbiner, er vanskelige å transportere. De kan være for lange til å kjøres rundt hjørner og for brede og høye til å passere under broer og ledninger. Det skriver Wall Street Journal i sin reportasje om oppstartsselskapet Radia.
Radia er et amerikansk selskap som vil prøve å løse nettopp dette problemet. De ønsker at det skal bygges så store vindturbiner som mulig på land. I dag bygges de største vindturbinene til sjøs ikke minst fordi transport på land rett og slett er for komplisert, skriver magasinet Interesting Engineering.
Selskapet har hentet inn 104 millioner dollar og er verdsatt til 1 milliard dollar, det er 10, 6 milliarder norske kroner med dagens kurs. Tanken er å bygge verdens største fly for ganske enkelt å kunne fly de store turbinbladene som trengs for den grønne overgangen.
108 meter langt
Flyet, som har fått navnet Windrunner, er 108 m langt, 24 m høyt og har et vingespenn på 80 meter. Det er over 30 m lengre enn et Boeing 747-400F-fly. Windrunner skal kunne frakte i overkant av 72 tonn, ifølge selskapet.
På nettsidene sine skriver Radia at dagens veier knapt tåler frakt av 70 meter lange blader og at fremtidens turbinblader blir 100 mter eller lengre. Flyet skal enten kunne bære ett stort turbinblad eller fire mindre.
Trenger egen rullebane
Ifølge Radia kan større vindturbiner redusere kostnadene for energisektoren med 35 prosent. Større blader kan utnytte mer vind, og høyere vindtårn plasserer bladene høyere opp, der vinden blåser mer konsekvent, skriver Wall Street Journal.
Det store flyet skal kunne lande på en 1,8 kilometer lang rullebane med hardpakket jord. En slik rullebane vil måtte bygges for hvert prosjekt. Radias første kunde er en 1 GW (gigawat) vindpark i Nevada i USA.
Windrunner skal ifølge Radia kunne være i luften i løpet av fire år.
Artikkelen ble først publisert på Ny Teknik
Norsk selskap skal levere elfly til Danmark: – Kommer til å være kjempetrygt