– Vi vet ikke om dette er verdens første testsløyfe for CO2-transport, men vi har ikke hørt om andre som har drevet med forskning på rørtransport av CO2 over lange avstander, sier forskningsleder Morten Langsholt.
Videreutvikling
Det nye laboratoriet er en videreutvikling av den kompetansen IFE sitter på innen flerfasetransport.
IFE har arbeidet med problemer rundt flerfasetransport i mange tiår. Først i forbindelse med vannkretsene i en atomreaktor, hvor det alt vesentlig var to faser, væske og gass.
Deretter gjennom flerfasetransport for petroleum som er over tre faser, vann, væske og gass, og nå flerfase for CO2, som er over to faser, væske og gass.
Arbeidet har resultert i simuleringsprogrammet Olga, som er det mest brukte innen flerfaseanalyser i olje- og gassindustrien.
Oppdrag: Å alltid lede teknologikappløpet
Forbedret Olga
Erfaringene knyttet til flerfasetransport ligger innbakt i programvaren Olga, som er mye brukt for analyser i olje- og gassindustrien.
– Det arbeidet vi nå gjør er i samarbeid med SPT Group som har rettighetene til Olga og industrien med blant annet Statoil og Shell som aktive deltagere. Formålet er å finne bedre grunnlag for å beregne hvordan CO2 oppfører seg i rør under transport og dermed støtte opp om Olga som simuleringsverktøy. Hva skjer ved trykkfall når CO2 transporteres i væskefase over 73 bar trykk? De resultatene vi måler i testsløyfen vil vi sammenligne med de resultatene vi får ved simuleringer i Olga. En del av de kjøringene vi har gjort så langt viser at det er en forskjell, forteller Langsholt.
På budsjett
Selve labben er bygd av dyktige teknikere ved IFE. Budsjettet på byggingen var 4,5 millioner kroner.
– Stort sett har vi klart å holde oss innenfor budsjett. Den største utfordringen var å få tak i en kompressor som kunne sikre at vi opprettholdt trykket i testsløyfen, sier forskningssjefen.
Korrosjon
– Vi vil også bruke testsløyfen til å finne ut hva som skjer dersom det er forurensninger i form av andre gasser som SO2, NOx, H2S etc. i CO2 som skal transporteres og injiseres. Hva vil det bety for eventuell væskedannelse og korrosjon i røret? Dette anlegget er bygget i rustfritt stål, men dersom vi snakker om transport over lange avstander som på Snøhvit, må røret lages av vanlig karbonstål. Å forhindre korrosjon her er avgjørende for levetiden på røret, sier dr. scient Marion Seiersten.
Les også: