– Tiltaket er viktig for å få etablert et sammenhengende sykkelveinett i området, sier prosjektleder Jan Sverre Asmyr i Bymiljøetaten om prosjektet som starter opp i mai og har planlagt ferdigstillelse i løpet av 2024.
Det vil bli oppstart på to steder samtidig: I sør ved Thor Olsens gate og i nord ved Colletts gate, forteller Bymiljøetaten i Oslo kommune i en pressemelding. Arbeidet vil fra disse punktene jobbe seg mot krysset Ullevålsveien/Waldemar Thranes gate.
Opphøyde sykkelfelt
Prosjektet skal etablere bredere fortau og opphøyde sykkelfelt langs den kilometerlange strekningen. Det innebærer slutt på gateparkering. Varelevering til butikkene skal imidlertid ivaretas under hele anleggsperioden.
To lommeparker etableres ved Colletts gate og Schwensens gate. Prosjektet vil derfor påvirke dagens taxiholdeplass i krysset Ullevålsveien/Schwensens gate som flyttes ut i Schwensens gate. Videre skal bussholdeplassene oppgraderes. Det vil være behov for å flytte bussholdeplasser midlertidig, men det er ikke planlagt å endre på selve traseen.
Tett beboerdialog
Anlegget med å oppgradere Ullevålsveien vil bli gjennomført med en blanding av elektrisk og fossilfri maskinpark.
– Isachsen Anlegg skal, sammen med Bymiljøetaten og samarbeidspartnere, etablere en god plan før oppstart. To av våre målsettinger er å minimere de påvirkninger arbeidsaktivitetene vil ha på omgivelsene og være effektive i vår gjennomføring. Vi legger til grunn at samarbeid, involvering og kommunikasjon med beboere, institusjoner og næringsaktører som blir berørt er en viktig forutsetning for ovennevnte, sier Lars Jacob Bøe, prosjektleder Isachsen Anlegg.