Fredag passerte proposisjonen for den nye bypakken for Bergen i Statsråd. Dermed gjenstår bare Stortingets vedtak før finansieringsopplegget for en utbyggingspakke for kollektivtransport og veger til over 29 milliarder kroner kan starte opp.
Den nye bypakken, som skal avløse Bergensprogrammet, har en innkrevingsperiode på 20 år og skal gå fra 2018 til 2037.
Pakken omfatter etappe 4 og 5 for den videre utbyggingen av Bybanen, samt en en ny løsning for kollektivtrafikken mellom Bergen sentrum og de vestlige bydeler.
På vegsiden er det begrensning av biltrafikken i Bergen sentrum et overordnet mål, uten at det foreligger noen konkret løsning på dette i stortingsproposisjonen.
Derimot ligger Ringveg øst inne i finansieringplanen, som omfatter tre store riksvegprosjekter. E39 Rådal – Arna, E16 Arna – Vågsbotn og E39 Vågsbotn – Klauvaneset.
To av disse ligger inne siste del av NTP, mens E39 Rådal – Arna uforståelig nok ikke er prioritert i transportplanen i det hele tatt siden dette vil være et av de viktigste grepene for å lede gjennomgangstrafikken nord-sør utenom Bergen sentrum.
Dobler antall bomstasjoner
Bypakke Bergen er er ikke noe unntak slik det er blitt de senere årene; Bilistene som må ta mesteparten av kaka selv om det er kollektivtransportutbygginger som utgjør størstedelen av byvekstavtalen for Bergen.
Og for å øke inntektene legges det opp til en fordobling av antall bomstasjoner, fra 14 til 29.
I dag er det bare 60 prosent av bilturene gjennom Bergen som passerer en bomstasjon. Derfor skal nettet snøres ytterligere, som innebærer at trafikken innenfor bydelsområdene nå også må påregne å betale mer.
Det betyr at hele bompengesystemet skal bygges om, en investering som alene vil koste 150 millioner kroner.
Bompengehopp
Bompengesatene vil ifølge stortingsproposisjonen bli på nivå med det som nå innføres i Oslo. Dieselbiler vil måtte betal 54 kroner i rushtiden, 29 utenfor de mest trafikktette periodene i løpet av dagen. En bensinbil vil måtte betale henholdsvis 49 og 24 kroner pr passering.
Elbilene vil inntil videre kunne passere gratis. Men det er et ris bak speilet: Når andelen av elbiler passerer 20 prosent vil også de bli pålagt bompenger. Man antar at dette vil skje i løpet av 2019. Derfor håper kanskje elbileiere i Bergen nå at ikke for mange gjør som dem…
Bare halvparten går til prosjekter
Til bunn for finansieringen av bypakken ligger at nye bomstasjoner vil bidra til å øke de årlige bompengeinntektene fra 680 millioner kroner, slik det er i dag, til rundt 1 milliard kroner årlig. Dette vil gi brutto bompengeinntekter i avtaleperioden på 20 milliarder kroner.
Imidlertid vil bare 11 av disse milliardene gå til realisering av prosjekter innenfor byvekstavtalen. 5,3 milliarder må brukes til å nedbetale eksisterende lån innenfor Bergensprogrammet, 2,6 milliarder skal dekke finansieringskostnadene (lånerente 4,5 – 6,5 prosent!) og 1,7 mrd går til å dekke drift- og innkrevingskostnader.
Statens bidrag til det kommende samferdselsgildet med rundt 6 milliarder kroner; 1,4 milliarder kommer fra såkalte belønningsmidler, 1,5 mrd fra programområdetiltak langs riksveger. Samtidig vil staten dekke halvparten av 4. etappe av Bybanen til Fyllingsdalen, tilsvarende 3,1 milliarder kroner.
Også Hordaland fylke skal bidra med 255 millioner kroner pr år til dette store samferdslesløftet.