– Vi håper det ikke blir nødvendig å innføre. Men vi kan ikke ha det sånn i byen vår at folk må holde seg innendørs på grunn av luftforurensing, sier Lan Marie Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, til NRK.
En utredning viser at så høye bompenger vil redusere biltrafikken i Oslo med 27 prosent og dermed biltrafikkens utslipp av NO2.
I fjor vinter var det fire dager med høy luftforurensning i Oslo. På slike dager vil tunge biler måtte betale 480 kroner i bompenger, hvis forslaget blir vedtatt i både Oslo og Akershus.
NAF syntes det er synd at byrådet fortsetter å foreslå akuttiltak istedenfor å sette inn langsiktige tiltak som bedrer luften. De ber om innfartsparkering og skyttelbusser.
– Byrådet jobber også med en rekke langsiktige tiltak, som miljøfartsgrenser, økte piggdekkgebyrer og tiltak mot utslipp fra havnen, svarer Berg.
I Bergen vedtok bystyret i mars at bompengene kan femdobles på dager med dårlig byluft. Det betyr at én bompassering kommer til å koste 225 kroner i rushtida for en personbil. (©NTB)