FLY

Bystyret i Oslo ønsker ikke ny rullebane på Gardermoen

Frykter økt flytrafikk.

Oslo Lufthavn slik den er planlagt å se ut når den er i drift fra 2017.
Oslo Lufthavn slik den er planlagt å se ut når den er i drift fra 2017. Bilde: OSL
NTB
27. juni 2016 - 19:49

Et flertall i bystyret i Oslo ønsker ikke en tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen, fordi de frykter økt flytrafikk.

Det rødgrønne flertallet vil heller ha tog.

Dette framgår av en høringsuttalelse fra Oslo kommune om arbeidet med Nasjonal transportplan 2018– 2029.

Et flertall bestående av Ap, SV MDG, KrF, Venstre og Rødt vedtok uttalelsen under bystyremøtet sist onsdag.

– Utvidelsen er ikke i tråd med de overordnede klimamålene. Derfor går Oslo mot en tredje rullebane på Gardermoen, heter det i en høringsuttalelse fra Oslo kommune i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2018-2029, skriver Dagsavisen.

Klimavennlig framtid

Flertallet i Oslo bystyre vil heller ha en større satsing på lyntog mellom store norske byer og til utlandet.

– Vi må planlegge for en klimavennlig fremtid. Da må vi bygge ut jernbanen i stedet for å legge til rette for enda mer flytrafikk, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

I februar anbefalte Avinor utbyggingen av en tredje rullebane da transportetatene presenterte sine planer for kommende nasjonale transportplan. Tog ble avvist fordi det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

– Prognosene tilsier at transporten vil fortsette å øke og at det blir behov for en ny rullebane rundt 2030, skrev Avinor i sin rapport.

– Uheldig

Hovedorganisasjonen Virke mener det må bygges en tredje rullebane for å unngå køkaos, blant annet fordi rullebanesystemet vil nå sin kapasitetsbegrensning i 2030.

– Virke mener flertallet i Oslo med sin motstand mot en ny rullebane åpner for et køkaos på Gardermoen bare få år fram i tid. Norge har en spesiell geografi og mange jobbreisende er avhengige av fly i sitt arbeid, vår økonomi trenger en velfungerende hovedflyplass. Å bruke kø som reguleringsmiddel er uheldig, sier samfunnspolitisk direktør i Virke, Harald Andersen.

Virke sier at svaret på miljøutfordringene ikke kan være redusert infrastruktur som gir flere forsinkelser, lengre køer og dårligere reisetilbud. Etterspørselen etter flyreiser er styrt av andre forhold enn rullebanekapasitet, mener hovedorganisasjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.