– Tidligere byttet folk mobiltelefon en gang i året. Nå ser vi at det går litt lenger tid før de anskaffer en nyere modell, sier Morten Leren.
Han driver Mobildata-butikken på Majorstuen i Oslo på franchisebasis og må ta noen grep for å demme opp for utsiktene til redusert salg av telefoner.
Les også: Lynrask 4G-revolusjon
Ta grep
– Vi må være mer ute i markedet for å skaffe oss flere kunder. Markedet er absolutt blitt tøffere, men vi kommer til å overleve, sier Leren.
Leren er såpass optimist at han ansetter en ny medarbeider om kort tid.
Ifølge det engelske markedsanalyseselskapet Informa Telecoms & Media, vil dette føre til at antall solgte mobiltelefoner vil synke med 13 prosent i Europa i 2009.
Utslagene blir ikke overraskende størst i de mest utviklede markedene. På verdensbasis anslås nedgangen å ville ligge på ca fem prosent.
Les også: Vi kjøper færre dingser
Store utslag
En utsettelse av nyanskaffelser på seks til åtte måneder høres ikke mye ut. Men det gir store utslag. Informa regner med at det kan ta opptil tre år før slaget igjen kommer opp på 2008-nivå.
Men det kan bli enda verre, avhengig av hvordan finsanskrisen utvikler seg videre. Noe godt svar på dette er det vel ingen som har.
Men om man tenker seg at mobilkjøpene utsettes ytterligere til 12 måneder, vil nedgangen i antall solgte mobiltelefoner dobles, mener Informa.
Regionale forskjeller
Det vil som nevnt være store regionale forskjeller i mobiltelefonsalget. Nye markeder som Afrika og Asia vil kompensere noe av nedgangen.
Men det vil til gjengjeld føre til en lavere prosentandel av de mest avanserte mobiltelefonene.
Les også:
Leverandører av mobil infrastruktur vil også merke denne utviklingen. Veksten i mobil datatrafikk vil ikke øke i takt med tidligere prognoser. Det fører til mindre belastning i nettene, og operatørene utsetter dermed også oppgraderinger i nettene.
Avventende
Erik Sandsmark hos Sony-Ericsson karakteriserer det norske markedet som avventende.
- Vi selger fortsatt masse mobiltelefoner, særlig blant mer avanserte modeller, sier han, men innrømmer samtidig at han ser en nedgang i salget i Norge.
– Men det er for tidlig å tallfeste nedgangen.
Ansetter likevel
Tilbake i butikken på Majorstuen har Morten Leren planer for hvordan han skal møte nedgangen i etterspørselen.
– Vi tjener ikke de store pengene på selve apparatet. Strategien nå er å selge hele mobilpakker til bedriftene, der hver medarbeider får det apparatet og ikke minst det abonnementet som fungerer best praktisk og økonomisk, sier han.