SAMFERDSEL

Byvekstavtalen i Oslo: Kan bli billigere bompenger for elbiler

MDG har i et nytt utkast av den nye byvekstavtalen fått gjennomslag for at bare elbiler får kjøre billigere gjennom bompengeringen i Oslo.

Lan Marie Berg og MDG fikk gjennomslag for at det kun var elbiler som skulle få subsidiert bompenger i den foreslåtte byvekstavtalen i Oslo.
Lan Marie Berg og MDG fikk gjennomslag for at det kun var elbiler som skulle få subsidiert bompenger i den foreslåtte byvekstavtalen i Oslo. Foto: NTB
12. juni 2021 - 11:11

Denne uken ble styringsgruppen i Oslo enige om et nytt utkast av byvekstavtalen som innebærer et statlig tilskudd på 5,6 milliarder kroner over ni år, melder VG.

Pengene fra den nye avtalen vil blant annet sørge for et bedre kollektivtilbud, reduserte billettpriser, og reduserte bompenger i hovedstaden. Sistnevnte i et forsøk på å gjøre slutt på den betente bompengestriden i Oslo.

Men det er kun elbiler som vil bli subsidiert.

Rimeligere avgifter for elbiler i bompengeringen

Miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) viser til at Frp krevde at alle bilister skulle få billigere bompassering, noe hennes parti ikke gikk med på.

– Vi måtte også sikre at Oslo og Viken kan forhandle om økte bomtakster allerede neste år, så vi kan fortsette å bygge ut kollektiv og sykkeltilbudet som kommer alle til gode. Ikke bare folk med bil. Det er det som trengs for å gjør Oslolufta reinere og for å nå klimamålene, sier Berg til NTB.

Den foreslåtte avtalen krever at bomprisen for elbiler reduseres fra ti til seks kroner utenom rushtiden i Osloringen, og at taksten ved bygrensen går ned fra ti til seks kroner utenom rushtiden, og fra 14 til 11 kroner i rushtiden.

Det blir også fem kroner billigere for tyngre kjøretøy med Euro VI teknologi.

Fornøyd med nytt utkast

– Jeg er glad for at det nå foreligger et utkast til tilleggsavtale for Oslo-området som partene er enige om – og som er i tråd med bompengeavtalen fra 2019. Det er en god avtale, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til VG.

Billigere bompasseringer var en forutsetning for å hente ut 5,6 milliarder kroner fra staten, hvorav halvparten går til kollektivtransporten i Stor-Oslo.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.