Fremtidens mennesker skal ha trådløs forbindelse fra PC-er og mobiltelefoner til FreeBits håndfrisett med den unike C-designen plassert i øret. Det tror i hvert fall Jørgen Ellingsen i Hypertec på. Han er sjefdesigner i det nystartede norske selskapet som snart kommer på markedet med sin spennende konstruksjon – FreeBit.
C-formen på det trådløse håndfrisettet griper fast i øret og holder seg på plass bedre enn konkurrerende produkter til nå. Ingen annen lydkilde som skal monteres i øret har de samme ergonomiske og egenskapene. Designen er grundig patentert og mønsterbeskyttet.
Som så mange andre med interesse for design, har Ellingsen studert i utlandet. – Det begynner å bli bedre, men verken utdannelsen her i landet eller bedriftenes interesse for å satse på design, har vært noe å rope hurra for, sier Ellingsen. Det er ikke vanlig at norske bedrifter har egne designere. Selv store reklamebyråer bruker Mac-operatører til slike oppgaver. Svenskene og danskene er kommet mye lenger på dette området.
Etter tre år ved den velrenommerte designlinjen ved Coventry University ble Ellingsen spurt om å kontakte et norsk selskap som hadde sendt en forespørsel skolen. De hadde hørt om designlinjen og ville gjerne ansette en flink kandidat. Tilfeldigvis ble det en nordmann. – Jeg har vært heldig som har fått jobb i et så spennende selskap som Hypertec, sier Ellingsen.
Jobben her har blitt en drømmeutfordring for Ellingsen. Selv om produktidéen var klar da han tok fatt på arbeidet, er han ansvarlig for selskapets suksess i markedet. Uten en unik design ville det blitt en for tøff jobb for en norsk nykomling å slåss mot de internasjonale gigantene. – For å lykkes med denne designen er hele konstruksjonen i FreeBit tilpasset utformingen, sier Ellingsen. Elektronikken, som lages av AME, er halvmåneformet og er ikke større enn at den passer inn i øret. Til og med batteriet er plassert slik at det er med å stabilisere enheten. Det er plassert inne i en sylinder som peker ned i den delen av øret vi omtaler som fossefallet.
Ellingen tror på samarbeid mellom designere og ingeniører. – Skal moderne produkter lykkes i markedet, hjelper det verken med god design eller god teknikk alene. Det er kombinasjonen som selger – og det har vi skjønt.