– Vi erkjenner at andre klima- og miljøvennlige teknikker enn bare batterier er i raskere utviklking, sier Jerry Martin fra de californiske miljømyndighetene til the New York Times.
Han sikter spesielt til de nye hybridbilene som kan veksle mellom rein elektrisk drift (batterier), gass- og bensindrift. Produsentene har dessuten utviklet nye bensinmotorer med ekstremt lave utslippsverdier.
Null utslipp
I utgangspunktet skal fire prosent av alle bilene som selges i California i 2003 ha null utslipp av klimagasser og miljøgifter og i praksis være elektrisk drevne. Ytterligere seks prosent skal ha "ekstremt lave utslipp".
Det nye forslaget går ut på at bare to prosent skal ha null utslipp, mens to prosent kan basere seg på hybridløsninger. Seks prosent skal fremdeles ha "ekstremt lave utslipp".
– Vår oppgave er å sørge for reinere luft ved å legge til rette for kjøretøyer med lave utslipp. Vi kan ikke gjøre det med "papirkjøretøyer", sier Martin, og sikter til at utviklingen av batteridrevne kjøretøyer går treigere enn forventet.
California er lovpådriveren blant de amerikanske statene. Nye lovpålegg her blir ofte raskt innført i de andre statene.