CARB (California Air Resources Board) har nå vedtatt en plan som sier at utslippene fra biler og pickup'er skal ned med 25 prosent i perioden 2009 til 2012. I samme periode skal utslippene fra større lastebiler og SUV'er (firehjulstrekkere/børstraktorer) ned med 18 prosent. Etter 2016 skal CO 2-utslipp fra lettere kjøretøyer være 35 prosent lavere enn i dag, og 25 prosent lavere fra tyngre kjøretøyer.
For å senke utslippene må forbruket senkes. Utslipp av CO 2 er direkte relatert til forbrenningen av drivstoff i motoren. Lave drivstoffpriser har ikke akkurat virket drivende på utviklingen. Med en oljepris på 44 dollar fatet antar CARB at insitament for å senke forbruket i biler, vil være til stede.
Senket forbruk oppnås enten ved å bygge om motorene eller sette på en drivstoffbegrenser. På sikt dempes CO 2-utslippene av overgang til gassdrift, og enda senere ved overgang til hybrider der en elektrisk motor gjør det meste av jobben, mens batteriene lades av en forbrenningsmotor om bord i bilen. Den første bilen som møter California-kravene er en Ford Escape SUV, nettopp en bensin-elektro hybrid.
I Norge skattlegges ikke utslipp av CO 2. Motorens effekt i kW skattlegges, samt vekten på bilen. Det man ifølge eksperter i bilbransjen heller burde angripe, er nettopp bilenes utslipp av CO 2.