C-Crosser er 4645 millimeter lang og har en akselavstand på 1973.
Matteflinke finner fort ut at bilen dermed har et samlet overheng på nærmere to meter.
Hjulredning
Ergo er den ingen terrengbil. Det påstår den ikke heller, men med 18-toms hjul klarer den seg nok likevel et stykke utenfor allfarvei.
Bakkeklaringen er mindre enn 200 millimeter men til gjengjeld har den en tredje innstilling i kraftoverføringen, da med differensialsperre.
Mest for snørrglatte bakker, men allikevel.
380 newtonmeter
Motoren er konsernets velkjent turbodiesel kraftpakke på 2,2 liter, 115 kW (160 hk) og 380 Nm alt ved 2000 o/min.
Den driver bilen via en sekstrinns manuell kasse, automat leveres ikke - det har med utslippene å gjøre.
CO 2 nok
Nå er bilen homologisert i EU for 0,73 l/mil i snitt, med karbondioksidutslipp på 194 g/km. Og det er sannelig høyt nok.
Det vi kan vente på nå, er at C-Crosser også leveres med selskapets utmerkede 1,6 liter turbodiesel (ca 130 hk/300 Nm), den du bl.a. får i C5. Kommer sikkert neste år.
Flatt gulv
Modellen har god innvendig plass og den tredje seteraden kan slås ned slik at setene helt forsvinner ned i det flate gulvet, lastepassen blir helt OK.
Last kan skyves rett inn. Bakluka er todelt, den nedre delen kan du sitte og fiske fra...
Bilen lanserer Europa rundt til sommeren og kan kjøpe i Norge fra høsten av. Prisen er ukjent men blir neppe noe særlig under 350 tusen.