Omsetningen i Ergogroup endte på 5,2 milliarder kroner i fjor, en nedgang på 476 millioner kroner fra året før.
Overskuddet på 280 millioner kroner er nesten en halvering fra 2008.
Hodepinen er forretningsområdet Drift, mens Løsninger og applikasjoner kan skryte av en driftsmargin på 15 prosent.
Forsinket
Det som trekker ned er i hovedsak at den største kunden, Posten, som har sikret seg en mye rimeligere driftsavtale med selskapet.
I tillegg ble levering av den nye plattformen forsinket. Når ting tar lenger tid, koster det mer penger.
- Og det koster ekstra at vi måtte drive ny og gammel plattform parallelt lenger enn beregnet, sier administrerende direktør Terje Mjøs.
Hodekutt
Selskapet kuttet 130 årsverk i fjerde kvartal for å redusere kostnadene.
- Det er i hovedsak tatt på driftsområdet. Vi snakker om oppgaver som overvåking, servervirksomhet og brukertjenester, sier Mjøs.
Ikke dødt
Arbeidsmarkedet på dette feltet er alt annet enn dødt. De fleste av de som mistet jobben er i nytt arbeid. For Ergogroup var det nedgangen et engangstilfelle knyttet til Posten. Markedet for it-drift lå ellers flatt i 2009. Likevel kvittet selskapet seg med 130 årsverk
- Vi nedbemannet fordi vi ikke så noen stor vekst innenfor drift i det korte bildet, lyder Mjøs’ forklaring.
Sverige er hardere rammet av finanskrisen enn Norge, og selskapets virksomhet der fikk en real nedtur.
Kontrakter
Oppturen er en strøm av nye kontrakter.
Ergogroup sikret seg avtaler for 3,5 milliarder kroner i 2009. Det er en økning på en halv milliard kroner fra året før, altså omtrent det samme som kostnadssmellen med Posten.
Blant de mer prestisjefylte oppgavene er:
- Overtakelsen av it-driften i mediekonsernet Edda Media til 200 millioner kroner.
- NATO-kontrakten med Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) om infrastruktur og logistikk ved Joint Warfare Center på Jåtta ved Stavanger, 100 millioner kroner.
- Prosjektet eValg 2011 hos Kommunaldepartementet
- Prosjektet eSporing i regi av Landbruks- og matdepartementet.
Mer cloud
For 2010 regner Ergo-sjefen med økt etterspørsel etter outsourcing, og da innen nettbaserte tjenester, kalt cloud computing.
- De store selskapene er ikke klare for dette, ennå. Etterspørselen merkes mest blant små og mellomstore virksomheter. Og kommunene er interesserte. Nå legger de oftere ut anbud der de ber om to alternativer: Én ordnær it-avtale med kjøp av lisenser, og én med tilbud på en leie av tilsvarende tjenester, sier Mjøs.
Standardisering
I årsrapporten varsler selskapet at denne utviklingen fører til mer standardisering og press på prisene.
- Her må kundene akseptere med standardiserte systemer og mindre skreddersøm. Dette vil gi lavere produksjonskostnader, som igjen vil føre til at prisene presses ned, forklarer Mjøs.