SKIP

Color Lines nye hybride passasjerferge får motorer fra Bergen

Rolls-Royce skal levere fire dieselmotorer til Color Hybrid.

Color Hybrid får plas til 2000 passasjerer og 500 biler mellom Sandefjord og Strömstad i Sverige.
Color Hybrid får plas til 2000 passasjerer og 500 biler mellom Sandefjord og Strömstad i Sverige. Bilde: Fosen Yard/Ulstein
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
16. juni 2017 - 15:42

Den 160 meter lange Color Hybrid skal bygges ved Ulstein Verft og blir verdens største hybride ferge.

Kjølstrekk blir gjort i sommer og skroget kommer til Ulsteinvik for utrustning og ferdiggjøring mot slutten av året. Skipet leveres til sommersesongen i 2019.

Motorene fra Rolls-Royce-selskapet Bergen Engines skal leveres i mars 2018. Kontrakten inneholder også en opsjon på fire motorer til et søsterskip.

600 kW pr sylinder

Leveransen til Color Hybrid består av to 6-slindrete motorer (hver på 3600 kW) og to 9-sylinderversjoner (hver på 5400 kW) av typen B:33:45 L. De ulike motorstørrelsen gir fleksibilitet til drift.

Kommunikasjonsdirektør Helge Skaar i Bergen Engines sier at kontrakten ikke får noen umiddelbar innvirkning på arbeidsstokken.

– I volum utgjør ikke denne kontrakten så mye, men den letter litt på situasjonen etter nedgangen i markedet de siste par årene, sier Skaar til TU.

Bergen Engines B33:45L6P Dette er en sekssylindret versjon av Rolls-Royce-motorene som skal brukes på Color Hybrid. . <i>Foto: Bergen Engines/Rolls-Royce</i>
Bergen Engines B33:45L6P Dette er en sekssylindret versjon av Rolls-Royce-motorene som skal brukes på Color Hybrid. . Foto: Bergen Engines/Rolls-Royce

Det er i dag cirka 750 ansatte i Bergen Engines, som bygger både gass- og dieselmotorer. Arbeidsstokken er redusert med omkring 25 prosent på to år. Det blir neppe noen flere kutt.

– Det er viktig å holde på den kompetansen vi har her nå, sier Skaar.

Bergen Engines ser med forventning på et økende marked for hybride løsninger.

Diesel og gass

Batteripakken skal sørge for at fergen kan seile ca. 30 minutter utslippsfritt. <i>Foto: Fosen Yard/Ulstein</i>
Batteripakken skal sørge for at fergen kan seile ca. 30 minutter utslippsfritt. Foto: Fosen Yard/Ulstein

Motortypen B:33:45 L ble introdusert på shippingmessen SMM i Hamburg i 2014. Det er nå solgt 60 av denne typen, som skal være kompakt og modulbasert. Hver sylinder skal ha en effekt på 600 kW. 

Motoren er levert til ulike typer skip i flere land: Norge, Storbritannia, Spania, Canada, Kina, Singapore og New Zealand. Til nå har dette kun vært rekkemotorer.

Under Nor-Shipping for to uker siden ble en større variant med V-sylinderkonfigurasjon lansert.

Da offentliggjorde Rolls-Royce også en kontrakt på levering av 15 gassmotorer av typen C26:33L9AG til fem ferger under bestilling for Torghatten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Batteriseileing

Color Hybrid skal seile mellom Sandefjord og Strömstad fra 2019. Med store batteripakker som lades når skipet ligger til kai i Sandefjord, skal fergen seile helelektrisk til og fra kai.

Størrelsen på batteripakken er ikke endelig avklart, men blir på over 4 MWh. Det skal dimensjoneres til å drive fartøyet i 30 minutter.

Fergen er designet av Fosen Yard og har plass til 2000 passasjerer og 500 biler.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.