Ved anbudsåpning var det Consto Anlegg Øst som lå lavest av fem tilbydere med en sum på 45 millioner kroner.
Som vanlig når vegen skal utvides under et jernbanespo, er arbeidene kompliserte og tidkrevende.Donsto Anlegg skal erstatte dagens jernbaneundergang på fylkesveg 166 Skolevegen med en ny undergang, som både blir bredere og høyere enn dagens undergang.
Oppdraget består i tillegg av å bygge om krysset mellom fylkesveg 166 Skolevegen og fylkesveg 167 Stasjonsvegen til en rundkjøring, tilpasse bruløsningen for jernbanen til dobbeltspor. og etablere gang- og sykkelveg langs fylkesveg 166 Skolevegen på strekningen fra krysset med Stasjonsvegen til krysset med Kildevegen.
Oppdraget omfatter også mye arbeid for andre enn Vegvesenet. Det skal legges 450 meter nye vann-, avløps- og overvannledninger og 1 700 meter nye kabler for Løten kommune, Telenor og Eidsiva Nett.
Bane NOR deltar også i finaniseringen fordi det skal bygges landkar for en parallell jernbanebru for et framtidig nytt spor.
Sweco har prosjektert konstruksjonene, Infrahead fra Hamar har prosjektert vegen.
Fylkesveg 166 blir trolig stengt på det aktuelle stedet fra oppstart ganske snart til juni 2019.