Det kom inn tre tilbud i konkurransen om å bygge den 42 meter lange gang- og sykkelbrua. Consto Anlegg leverte best i konkurransen med tilbudssummen på 22.415.031 kroner.
Brua skal bygges over Nesttunvegen og bybanesporet på Paradis.
– Det har vært en prosess der vi har avvist tilbud underveis. Til slutt ble Consto Anlegg Øst invitert til å gi endelig tilbud, og nå har vi valgt å tilby dem oppdraget, sier byggeleder Håkon Tryti Nilssen i Vestland fylkeskommune.
Paradis bru blir verdens lengste i sitt slag, og skal bygges i plastkompositt.
– Disse er ganske nye i bruk i Norge, og de trenger minimalt med vedlikehold, sier Nilssen.
Nå håper byggelederen at brua kommer på plass i desember i år, men legger til at det er en rekke ting som skal på plass før åpningsdato.
– Vi starter med detaljprosjektering i samspill med entreprenør i mars, sier Nilssen.
Brua er planlagt produsert på en fabrikk i Arendal, og blir fraktet enten hel eller i deler til bruplassen på Paradis. Her blir den løftet på plass.
Komposittbrua på 47 tonn er på vei til Paradis