Arbeidet med å heve skipsvraket ble forsinket med om lag tre timer mandag morgen på grunn av uvær, men kom i gang like etter klokka 9.
– Det er ingen endring i planen, bare en forsinkelse på grunn av forholdene. Vi har hele tida sagt at været vil være en fast følgesvenn, og at vi må ta hensyn til dette, sier Franco Gabrielli, leder i Italias direktorat for samfunnssikkerhet.
Den kraftige vinden natt til mandag forhindret ifølge ham arbeiderne fra å få på plass lekteren som skal huse operasjonens kontrollrom.
Skal hogges opp
Skipet skal først rettes opp ved hjelp av kraner og hydrauliske maskiner. Så skal skipet stabiliseres og taues vekk og hogges opp.
Det vil trolig skje først til våren. Skipets eier Costa Cruises anslår at hele operasjonen vil koste minst 4,7 milliarder kroner.
I løpet av det siste året har en flernasjonal gruppe bestående av 500 bergingseksperter planlagt operasjonen.
Skipet er 290 meter langt og veier 114.500 tonn.
Operasjonen som nå er i gang, følges med argusøyne av forsikringsbransjen, som kan tape enorme summer hvis lignende ulykker skjer i framtida.
Alt i alt har Costa-forliset har kostet forsikringsselskapene minst 8,7 milliarder kroner.
Skipet snus med norsk teknologi: Dette tauet er like sterkt som stål
Kaptein for retten
Det var 4.229 passasjerer om bord da skipet grunnstøtte 13. januar i fjor. I alt 32 mennesker mistet livet i ulykken.
Skipets kaptein Francesco Schettino er nå tiltalt for uaktsomt drap, for å ha forlatt sitt skip, og for å ha forårsaket store miljøødeleggelser i farvannet rundt Giglio. Han risikerer opptil 20 års fengsel om han blir funnet skyldig.
Fem andre personer er allerede dømt til straffer fra 18 måneders fengsel til 2 år og 10 måneders fengsel for uaktsomhet i forbindelse med forliset.
Les også: Norsk kjetting skal heve Costa Concordia