Nasjonal kjerneløsning for bompengeinnkreving er navnet på prosjektet som skal sørge for en mer effektiv og brukervennlig bompengeinnkreving.
For å sikre en fungerende bompengeinnkreving skal en ny systemløsning og et nytt baksystem blant annet sørge for riktig identifisering og prising av passeringer. Det innebærer blant annet identifisering av hvilken type bil det er, hvilken vekt og størrelse bilen har, samt klokkeslett for passering. I tillegg kommer kvalitetssikring av at informasjonen i AutoPASS-brikken samsvarer med biltypen, opplyses det i en pressemelding.
Gjennom den nye reformen blir 65 bompengeselskaper til 5.
– Vi har jobbet lenge for å tilby en løsning som er fleksibel, sikker og brukervennlig, og vi ser frem til å jobbe tett med Statens vegvesen. Det er motiverende at vi som norsk selskap er valgt foran noen av de ledende selskapene innenfor IKT i Europa. I tillegg er det en svært spennende og utfordrende teknisk oppgave, som våre utviklere ser frem til å ta fatt på, kommenterer Stein Eriksen, Vice President for Informasjonssystemer i COWI i pressemeldingen.