Cowi har vunnet oppdraget med å detaljregulere den store og komplekse Færderforbindelsen ved Tønsberg, opplyser selskapet i en pressemelding.
3,8-milliarders utbygging
I begynnelsen av april lyste Vegvesenet ut oppdraget med å lage reguleringsplan for Færderforbindelsen, en utbygging som er verdsatt til 3,8 milliarder kroner.
Da fristen gikk ut, hadde seks rådgivere meldt sin interesse:
- Cowi
- Multiconsult
- Norconsult
- Rambøll
- Structor
- Aas-Jakobsen
Nå er altså Cowi valgt til oppdraget. Mandag 1. juli signerte Cowi kontrakten for detaljregulering av den nye fastlandsforbindelsen i Færder kommune, på oppdrag fra Statens Vegvesen.
Prisene på oppdraget så slik ut da tilbudene ble åpnet:
Tilbyder | Tilbudssum eks. mva. i kr. |
Cowi | 14.785.900 |
Multiconsult Norge | 15.491.700 |
Norconsult | 16.446.510 |
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen | 18.029.602 |
Structor Oslo | 18.082.000 |
Rambøll Norge | 21.581.282 |
Rundt seks kilometer ny vei
I prosjektet skal Cowi utarbeide en detaljreguleringsplan for en ny veiforbindelse fra den nye Færder kommune (tidligere Nøtterøy og Tjøme) til fastlandet ved Jarlsberg travbane. Prosjektet omfatter totalt rundt 6 kilometer ny vei, tre fjelltunneler med samlet lengde på cirka tre kilometer, en 600 meter lang høybru over Vestfjorden, i tillegg til seks kryssområder som rundkjøringer på dagsonen av vegstrekningen.
Olav Eriksen, oppdragsleder for COWI, forteller at de har lang erfaring fra lignende vegprosjekter i Norge de siste årene, deriblant på flere strekninger på E6, E18 og E16.
– Dette er et prosjekt som engasjerer flere av COWIs kjernedisipliner, og det er et tverrfaglig prosjekt. I tillegg er det positivt å jobbe med et prosjekt som ikke bare vil bedre trafikkflyten på vegnettet, men som også har høye ambisjoner om å bedre forbindelsen for syklende og å bedre fremkommeligheten til kollektivtransporten, forteller han i pressemeldingen.
Prosjektet inngår i bypakken for Tønsberg-regionen. Gjennom dette er prosjektet også et viktig tiltak for å avlaste Tønsberg sentrum for trafikk og for å legge til rette for bedre fremkommelighet for kollektivtransport mellom Tønsberg og Færder kommune.
– Forbindelsen er en forutsetning for å utvikle et godt kollektivtilbud og et godt utbygd gang- og sykkelvegnett mellom øyene og fastlandet. Den vil lette framkommeligheten og forutsigbarheten i reisetid for alle trafikantgrupper, og ha en positiv virkning både for varetransport, næringstrafikk, handlereiser og arbeidsreiser, skriver Bypakke Tønsberg på sine nettsider.