PROSJEKTERING

Cowi hadde lavest pris og skal lage reguleringsplan for Færderforbindelsen

Kompleks vegutbygging ved Tønsberg.

Ikke sikkert det blir hengebru, men nye forbindelse til fastlandet skal det i hvert fall bli.
Ikke sikkert det blir hengebru, men nye forbindelse til fastlandet skal det i hvert fall bli. Illustrasjon: Statens vegvesen
3. juli 2019 - 14:23

Cowi har vunnet oppdraget med å detaljregulere den store og komplekse Færderforbindelsen ved Tønsberg, opplyser selskapet i en pressemelding.

3,8-milliarders utbygging

I begynnelsen av april lyste Vegvesenet ut oppdraget med å lage reguleringsplan for Færderforbindelsen, en utbygging som er verdsatt til 3,8 milliarder kroner.

Da fristen gikk ut, hadde seks rådgivere meldt sin interesse:

Mandag 1. juli signerte prosjektteamet kontakten for detaljreguleringen. Fv. Olav Eriksen, oppdragsleder COWI, Sverre Wiborg, ass. oppdragsleder og teamleder høybru COWI, Erik Sundet, kontraktsansvarlig COWI, Nils Brandt, prosjektleder Statens Vegvesen, Arild Vestbø, planleggingsleder Statens Vegvesen. <i>Foto:  Cowi</i>
Mandag 1. juli signerte prosjektteamet kontakten for detaljreguleringen. Fv. Olav Eriksen, oppdragsleder COWI, Sverre Wiborg, ass. oppdragsleder og teamleder høybru COWI, Erik Sundet, kontraktsansvarlig COWI, Nils Brandt, prosjektleder Statens Vegvesen, Arild Vestbø, planleggingsleder Statens Vegvesen. Foto:  Cowi
  • Cowi
  • Multiconsult
  • Norconsult
  • Rambøll
  • Structor
  • Aas-Jakobsen

Nå er altså Cowi valgt til oppdraget. Mandag 1. juli signerte Cowi kontrakten for detaljregulering av den nye fastlandsforbindelsen i Færder kommune, på oppdrag fra Statens Vegvesen.

Prisene på oppdraget så slik ut da tilbudene ble åpnet:

Tilbyder Tilbudssum eks. mva. i kr.
Cowi 14.785.900
Multiconsult Norge 15.491.700
Norconsult 16.446.510
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen 18.029.602
Structor Oslo 18.082.000
Rambøll Norge 21.581.282

Rundt seks kilometer ny vei

I prosjektet skal Cowi utarbeide en detaljreguleringsplan for en ny veiforbindelse fra den nye Færder kommune (tidligere Nøtterøy og Tjøme) til fastlandet ved Jarlsberg travbane. Prosjektet omfatter totalt rundt 6 kilometer ny vei, tre fjelltunneler med samlet lengde på cirka tre kilometer, en 600 meter lang høybru over Vestfjorden, i tillegg til seks kryssområder som rundkjøringer på dagsonen av vegstrekningen.

Olav Eriksen, oppdragsleder for COWI, forteller at de har lang erfaring fra lignende vegprosjekter i Norge de siste årene, deriblant på flere strekninger på E6, E18 og E16.

– Dette er et prosjekt som engasjerer flere av COWIs kjernedisipliner, og det er et tverrfaglig prosjekt. I tillegg er det positivt å jobbe med et prosjekt som ikke bare vil bedre trafikkflyten på vegnettet, men som også har høye ambisjoner om å bedre forbindelsen for syklende og å bedre fremkommeligheten til kollektivtransporten, forteller han i pressemeldingen.

Prosjektet inngår i bypakken for Tønsberg-regionen. Gjennom dette er prosjektet også et viktig tiltak for å avlaste Tønsberg sentrum for trafikk og for å legge til rette for bedre fremkommelighet for kollektivtransport mellom Tønsberg og Færder kommune.

– Forbindelsen er en forutsetning for å utvikle et godt kollektivtilbud og et godt utbygd gang- og sykkelvegnett mellom øyene og fastlandet. Den vil lette framkommeligheten og forutsigbarheten i reisetid for alle trafikantgrupper, og ha en positiv virkning både for varetransport, næringstrafikk, handlereiser og arbeidsreiser, skriver Bypakke Tønsberg på sine nettsider.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.