Det skriver Kristian Gerhard Jebsen Skipsrederi i en pressemelding.
Til bunns
Skipet gikk på grunn ved Grisebukta i Oslofjorden 19. november i år, og sank senere til bunns.
Skipet hadde nærmere 5.000 tonn sement om bord, noe som stivnet da det kom i kontakt med vann.
Kran
Lørdag ankom slytekranen "Uglen", og den ble lagt i posisjon aktenfor Crete Cement søndag. Den skal stabilisere fartøyet under selve hevingen, om dette skulle vise seg å være nødvendig.
Skipet vil etter heving bli stabilisert og tauet til kai for videre undersøkelser, preservering av maskinrom og lossing av sement.
Selskapet skriver at vannlensing kan medføre lekkasjer av misfarget vann. Dette skal imidlertid kun være sement, og ikke oljerelaterte stoffer.
Kystverket vil ha økt beredskap i forbindelse med hevingen.
Sovnet
Samtidig ble det søndag kjent at Havarikommisjonen undersøker om losen hadde sovnet da sementskipet gikk på grunn.
– At losen sovnet, er en av forklaringsmulighetene vi ser på, sa havariinspektør Morten Kveim til Dagbladet.
Ifølge avisen innrømmet losen overfor mannskap på skipet at han sov da det grunnstøtte ved Aspond innerst i Oslofjorden.
Åpne ventiler
Havarikommisjonen ser dessuten nærmere på årsaken til at skipet gikk så raskt ned.
En rekke ventiler og rørgater mellom skottene i båten var åpne, men etter reglene skal disse være stengt når skipet er i fart.
Men fordi de var åpne, sank skipet svært raskt.