Southamton/Liberty of the Seas: Verdens to hittil største cruiseskip, søsterskipene Liberty of the Seas og Freedom of the Seas, er 15 prosent mer energieffektive enn tidligere tiders skip.
– Vi bruker mye kløkt på å redusere energibruken og utslippene fra våre skip. Med Freedom-klassen cruiseskip bruker vi 15 prosent mindre energi enn hva vi gjør på våre øvrige skip. Men for den nye Genesis-generasjonen, som er klar i 2009, er målet en ytterligere reduksjon til 25 prosent i forhold til tidligere tiders skip, sier teknisk direktør i RCCL, Harri Kulovara til TU.
Motor
Det er forbedret motorteknologi, særlig på tenningsrekkefølge og innsprutningssystem som reduserer forbruket.
Lys
Også andre energireduserende tiltak er satt inn. Rederiet arbeider med å skifte ut alle lamper som ikke kan dimmes ned, med LED lys.
– Forbruket går ned fra 40 W per lampe til 3 W. Dette reduserer forbruket både for effektuttaket på belysning, men virker også positivt på luftkondisjoneringssystemet, forteller miljøoffiser Peter Roy.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
På biodiesel
RCCL har også noen mindre skip som drives med gassturbindrift.
På disse skipene, blant annet Jewel of The Seas som trafikkerer Oslo, har RCCL erstattet drivstoffet med biodiesel.
– Vi er i dag verdens største forbruker av biodiesel. Det foreligger også planer for å se om biodiesel også kan brukes for andre av våre skip, sier Roy.