Dermed har Nordland fylkeskommune ferdigstilt den første av tilsammen 26 tunneler som alle skal gjennom en nødvendig oppgradering i årene som kommer i henhold til den såkalte tunnelsikkerhetsforskriften.
Den 1625 meter lange Ryggedalstunnelen har fått nytt ventilasjonsanlegg, ny belysning, flere brannslukkere og nødtelefoner. Utenfor er det nye tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, mer vegbelysning, og lengre rekkverk.
– Arbeidene i tunnelen er ferdig og det er åpent for vanlig trafikk, men kjør trygt og forsiktig i sommertrafikken, sier fylkesråd Monika Sande i en pressemelding fra fylkeskommunen.
– Det er også gjort et betydelig arbeid med høyden i tunnelen, som nå er skiltet høyde 4,40 meter, mot 4,10 meter tidligere, forteller en fornøyd fylkesråd.
205 millioner kroner
Oppgraderingen har en total prislapp på rundt 205 millioner kroner. Fylkesråd Sande er glad prosjektet nå har avsluttet den pålagte testfasen, og søknad om endelig godkjenning skal nå oversendes til Vegdirektoratet.
– Det er også nødnett, DAB-dekning og i tillegg har vi fått på plass mobildekning. Vegtrafikksentralen styrer og overvåker tunnelen, for trafikantenes sikkerhet. Takk til våre entreprenører som har gjort en fabelaktig jobb. Og takk for en god dialog med Bø kommune. De har bidratt godt for at vi kan nå ut med informasjon. I et slik prosjekt vil det alltid være noen justeringer på tidspunkt og endringer for trafikantene. Noen av disse har skjedd på kort varsel. Da har det vært viktig å informere, sånn at bilistene får så få overraskelser som mulig. Nå kan vi glede oss over at vi har fått en topp moderne oppgradert tunnel, sier fylkesråd Monika Sande.