Det opplyser fagansvarlig for radio i Vegdirektoratet, Dag Vidar Torget, til Våre Veger. I et tunnelfylke som Møre og Romsdal, der NRK slukker FM-nettet onsdag, blir regningen på 30 millioner kroner.
Er i rute
Statens vegvesen er godt i rute med DAB-installasjon i tunnelene på riksvegnettet. Ifølge Torget er det meste allerede ferdig, med unntak av ti tunneler i Rogaland som også vil være ferdig installert til FM-nettet slukkes i dette fylket til sommeren.
For fylkesvegtunnelene er det annerledes. Mange fylkesvegtunneler som har FM-installasjon vil ikke være klargjort i tide. I Møre og Romsdal er 14 fylkesvegtunneler over 500 meter ikke klar for DAB+ når NRK slukker FM-nettet onsdag 8. februar.
Prosjektleder Jan Stian Tafjord i Statens vegvesen i Møre og Romsdal opplyser til Våre Veger at man er ajour med samtlige riksvegtunneler, men at fylkesvegtunnelene først vil være klargjort for DAB i mars.
Helt uten radio
Statens vegvesens anliggende er sikkerheten i tunnelene og muligheten til å bryte inn i radiosendingene når noe skjer.
I Norge er det mellom 1160 og 1170 tunneler, hvorav ca. halvparten er over 500 meter. I hele landet er det et stort antall fylkesvegtunneler under 500 meter som ikke har gjennomgående radiosamband i det hele tatt
Lengden på tunnelen og trafikken er avgjørende for hvorvidt det er krav til radiosamband. Nødnett og kringkasting bygges ut parallelt i flere tunneler i forbindelse med oppgradering, selv om trafikken er mindre enn 2000 ÅDT i hvert kjørefeltfelt og lengden er under minstekravet på 1000 meter, opplyser Dag Vidar Torget.