Anne Aasheim er ansvarlig redaktør i Dagbladet, og kom til IT-Tinget for å snakke om «Multimediale Dagbladet i en ny tid».
Selv om Dagbladet er en mediebedrift, har de mer erfaring med IT-utfordringer, utvikling og forsøk med nye forretningsmodeller enn de fleste andre «vanlige» selskaper. Det betyr ikke at de har funnet alle svarene, noe Aasheim selv også poengterte.
- Jeg har vært i Dagbladet i 3 år, og vi har tatt 11 svære endringer, sier Aasheim.
Papir + nett
Nå tror hun at Dagbladet har gjort det riktige valget da de slo sammen papiravisen og nettavisene.
Ifølge interne undersøkelser skal de ansatte også være mer fornøyd etter sammenslåingen.
- 90 prosent sier at de er mer stolte av å gå på jobb nå, sier Aasheim.
VG har forøvrig valgt å gå motsatt vei, med fullt skille mellom papir og nett.
Nummer 2 på papir
- Vi skal vokse totalt innenfor vår merkevare. Papiravisen kommer til å bli mindre, og nettet kommer til å bli større. Totalt sett vokser vi år for år, sier Aasheim.
Hun fortalte at nettavisen fortsatt har som ambisjon å bli nummer 1 i Norge, men at ambisjonene for papiravisen er redusert til å beholde nummer 2 posisjonen. Det innebærer blant annet at Dagbladet ikke skal gjøre noen forsøk på å «lære ungdommen å lese papiraviser».
- Vi tar vare på de leserne vi har, og etablerer lojalitet blant dem.
Dessuten blir det tatt hensyn til at kampen om ferske nyheter i stor grad er tapt for papiravisene.
- Dagbladet trykkes 01:00, og leses mellom seks og syv på ettermiddagen, sier Aasheim.
Skal ta betalt
Selv om kostnadene ved å utgi en nettavis er lavere enn for papiraviser, er Dagbladet også nødt til å tjene mer penger på nett. Aasheim har ingen tro på at det blir mulig å ta betalt for generelle nyheter, men er overbevist om at det blir mulig innenfor nisjeområder.
- Vi kommer til å skru på betaling for nisjeinnhold i løpet av de neste 7-8 månedene.
For Dagbladets del er det snakk om å satse på nisjer innenfor kultur, et segment av markedet som Dagbladet alltid har satset mye på.
Aasheim trekker frem spill som et nisjesegment med stort potensiale, men hun tror ikke at ett enkelt segment alene vil generere nok inntekter til å bli et tredje ben å stå på for mediebedriften.
- Jeg tror vi kommer til å lykkes med det innenfor en toårsperiode, sier Aasheim.