– Statsministeren har lovet et løft på veiinfrastruktur, en satsing som skal være en av de mest prioriterte sakene for regjeringen. Men vi som bransje er veldig spente på om de klarer å oppnå et satsingsnivå som er nødvendig, sier sjeføkonom i MEF, Stein Gunnes, til Teknisk Ukeblad under torsdagens seminar om anleggsbransjen i Oslo.
NTP-problem
Han mener satsingen i Nasjonal Transportplan for perioden 2010 til 2019 blir vanskelig å gjennomføre tilfredsstillende dersom ikke regjeringen finner gode løsninger for prosjektfinansiering til veiutbygging og vedlikehold.
Må ha langsiktige budsjetter
– Kommer det ikke på plass en langsiktig prosjektfinansiering som vil gi forutsigbarhet for anleggsbransjen, blir NTP håpløst å gjennomføre. Den lar seg ikke gjennomføre med årlige budsjetter. Da kan investeringene plutselig stoppe opp, og med årlige budsjetter vet man aldri noe om kontinuiteten i framdriften fra år til år, sier Gunnes.
Vedlikehold
Han mener strakstiltakene som regjeringen har bebudet, må komme umiddelbart.
– Det holder ikke å vente til januar/februar med å iverksette disse tiltakene. Det som kan settes i gang med det samme, er vedlikeholdskontrakter på veiene og rassikring. Det er helt uforståelig at regjeringen ikke har satt i gang dette for lengst.
Unik mulighet
Gunnes mener de må gripe muligheten nå i desember.
– Venter regjeringen til februar, har mange i anleggsbransjen blitt arbeidsledige. Da vil kapasiteten være langt mindre enn den er i dag, og det vil bli dyrere å bygge. Dagens regjering er altfor lite progressiv på infrastruktursiden, spesielt på veifronten. Strakstiltak kan settes i gang umiddelbart uten at det vil gå ut over den langsiktige satsingen, sier Stein Gunnes.